Foto: Petrus |
Was Christus een vakbondsman? Als je de
parabel over de landheer (tegenwoordig heet zo iemand werkgever) en
de dagloners (tegenwoordig ZZP'ers) leest, zou je toch denken van
niet (Matteus 20:1-16). Wat is er nou voor rechtvaardigs aan om degenen die maar een een uur
gewerkt hebben, evenveel te betalen als degenen die bij het
ochtendgloren al waren begonnen? Dat zou elke CAO ongeloofwaardig en onbruikbaar maken. Daarin wordt juist gesproken van gelijk loon
voor gelijk werken. Een slogan die bijvoorbeeld ook nog steeds geldt als het gaat om
vrouwenarbeid. Maar al te vaak krijgen vrouwen voor gelijk werk,
minder betaald. Dat is discriminatie tussen seksen wat voor elke
rechtgeaarde vakbondsman onaanvaardbaar is.
Het wordt er niet beter op als we
verderop lezen wat de werkgever voor antwoord geeft aan de
verongelijkte dagloners die 's morgens vroeg al waren begonnen met
werken en hetzelfde betaald krijgen als degenen die maar een uur
hebben gewerkt. Volgens de werkgever staat het hem vrij om te betalen
wat hij wil, ongeacht hoe lang ze gewerkt hebben.
“Toen ze die (een denarie)
in handen hadden, gingen ze bij de landheer hun beklag doen: Die
laatsten hebben één uur gewerkt en u behandelt hen zoals u ons
behandelt, terwijl wij het onder de brandende zon de hele dag hebben
volgehouden. Hij gaf een van hen ten antwoord: “Beste man, ik
behandel je toch niet onrechtvaardig? Je hebt toch ingestemd met het
loon van één denarie? Neem dan aan wat je toekomt en ga. Ik wil aan
die laatsten nu eenmaal hetzelfde betalen als aan jou. Of mag ik met
mijn geld niet doen wat ik wil? Zet het kwaad bloed dat ik goed ben?”
Zo zullen de laatsten de eersten zijn en de eersten de laatsten.” (Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands
Bijbelgenootschap)
Een werkgever die
meent dat hij met zijn geld kan doen wat hij wil, is nu niet bepaald
het type werkgever waar je als vakbond mee wilt onderhandelen. Zulk
werkgevers gedrag leidt tot willekeur en hoe je het ook keert of
wendt, willekeur is de vijand van sociale rechtvaardigheid, van elke
vorm van rechtvaardigheid. Aan de andere kant heeft hij wel gelijk
met zijn bewering dat de arbeider van die ochtend heeft ingestemd met
zijn loon van een dinar en dus eigenlijk niet moet zeuren dat die
ander meer krijgt. Hij krijgt immers wat hem toebehoort volgens
afspraak. In dat opzicht heeft de werkgever dus wel zijn woord
gehouden.
Maar zo'n verhaal
gaat natuurlijk over het Koninkrijk der Hemelen en daar hebben
vakbondsmannen nu eenmaal niks in te brengen. Het is zo gezegd een
geestelijk verhaal en dan gaat het in zijn algemeenheid over goedheid
en eerlijkheid. De werkgever is goed voor zijn mensen ongeacht of ze
lang of kort voor hem werken. De werknemers moeten wel het eenmaal
toegezegde loon krijgen en als dat het geval is dan moeten ze niet
zeuren. Ze hebben het immers zo afgesproken. Wat 's morgens
rechtvaardig was -1 dinar voor een dag werken – is dat 's avonds
ook nog altijd, ook al krijgen anderen hetzelfde bedrag voor minder
werken. Afgunst en jaloezie zijn misplaatst.
Als je het zo
bekijkt is het toch een bruikbaar verhaal voor de vakbond. Eerlijke
en goede werkgevers is natuurlijk iets wat ze allemaal willen ook als
vakbond. Werkmensen moeten niet achteraf beginnen te klagen over hun
loon als ze in eerste instante in alle open en eerlijkheid ingestemd
hebben met dat loon. En ze moeten al helemaal zich niet beklagen als
anderen meedelen in het goede van de werkgever. Het zou je juist
gelukkig moeten maken dat anderen kunnen meedelen in de welvaart. Als
iemand goed doet mag dat nooit kwaad bloed zetten, dat is ook waar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten