donderdag 22 november 2012

REVE

Hoewel Reve een poseur was, was zijn geestelijke zoektocht binnen het Katholicisme een serieuze aangelegenheid. 

Ik was niet van plan het derde deel van de biografie van Reve ‘De late jaren’ te kopen. Ik vond dat ik wel genoeg van en over hem had gelezen en genoeg is genoeg. Maar toen ik pas weer eens een keer in een echte boekhandel was in den Bosch, kon ik de verleiding niet weerstaan. Reve blijft me fascineren. Als geboren katholiek, je komt er nooit meer vanaf heb ik op de lagere school geleerd, ben en blijf ik nieuwsgierig waarom hij met zijn communistische opvoeding nu net katholiek moest worden.

Dat is overigens niet het enige dat me boeit. Hij is een blijft een stilist van de bovenste plank die haarscherp én agressief kan formuleren, een zoeker naar inhoud en waarheid en iemand die niet bang is voor een geestelijk leven ook al grijpt hij –misschien wel daarom juist – naar drank en seks.

Op bladzijde 67 lees ik zijn eigen kijk op God, diens menswording en de kruisdood van Christus. ‘Officieel leert de Kerk, dat God, mens geworden, gestraft heeft willen worden voor de door mensen begane zonden. Dit is, zeker naar moderne juridische ethiek, rijkelijk absurd. Het is dan ook de expliciete verkondiging. Wat de leer impliciet, en nooit met ook maar één tastbaar woord, aanduidt, is dat God, mens geworden maar intussen wel degelijk nog steeds God, schuld bekent en bereid is boete te doen voor Zijn eigen fouten, stommiteiten, etc. Uit hoffelijkheid jegens God wordt dat niet vermeld. Ik kan mij geen grootser en verhevener godsbegrip voorstelen. Het is echter zeer juist, dat het nergens te lezen staat: dat zou een religieuze onkuisheid zijn.’ (blz.67)

Ik moet bekennen dat ik nooit op die gedachte gekomen ben. Volgens mij offerde God zijn zoon op uit liefde voor de mens die hij zelf geschapen heeft en die hij niet kwijt wil, hoe groot diens zonde, daarom erfzonde geheten, ook was. God bekent dus geen schuld maar liefde. Volgens mij sluit deze opvatting aan bij de officiële leer.

Gek dat Reve dat zo niet ziet want liefde en offeren zijn in zijn werk een centraal thema. In zijn boeken komt regelmatig de seksuele fantasie voor van het aanbieden (offeren) van broertjes en mooie jongens aan zijn geliefden die, zo schrijft hij er dan bij, hun wil kunnen doen met hen. Reve zelf fantaseert dus over offers aan zijn geliefden om zijn geliefden op die manier aan zich te binden. Waarom komt het dan niet bij hem op dat God hetzelfde heeft willen doen door zijn Zoon als offer aan te bieden? Een menslievender Godsbeeld dan dit kan ik mij niet voorstellen. 

Misschien dat Reve, die zelf voortdurend door schuldgevoelens geplaagd werd, de ondertitel van de biografie van Nop Maas is niet voor niks ‘Kroniek van een schuldig leven’, te zeer in beslag genomen werd door die schuldgevoelens?  Met dat schuldgevoel staat Reve volgens mij dan weer dichter bij het Protestantse Christendom dan bij het Roomse Katholicisme. Hoewel bij de Roomsen het schuldgevoel ook bestaat, we zijn ons leven schuldig aan God, is God vergeeflijk vanwege zijn liefde voor de mens. De Roomse God is meer een God van Liefde dan van zonde, schuld en boete. Tenminste zo zie ik het.

6 opmerkingen:

  1. Geef mij maar het atheisme /Humanisme:-)

    Groet
    Laila

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Petrus: je raakt me hier een beetje kwijt P : -)
    Je schrijft: = ….., we zijn ons leven schuldig aan God, is God vergeeflijk vanwege zijn liefde voor de mens. De Roomse God is meer een God van Liefde dan van zonde, schuld en boete. =

    = we zijn ons leven schuldig aan God(?) =
    Als je niet rooms bent geldt dit dan ook? Ik maak me plotseling zorgen. Ik weet dat het een geloof is, maar is er ook ergens een flintertje bewijs dat wij mensen in zonde geboren worden en ons dus schuldig moeten voelen? Of is die gedachte niet rooms? Zelf ervaar ik die schuld tov God niet zo, wellicht is dat al een zonde die mij naar het eeuwige hellevuur zal leiden.


    = God is vergeeflijk vanwege zijn liefde voor de mens.(?) =
    Dit zinnetje kan ik helemaal niet plaatsen. Waar zou God mij voor moeten vergeven? Andere mensen, of andere levende wezens zou ik misschien om vergeving moeten vragen, maar God(?). Waar kan ik daarvoor terecht?

    = De Roomse God is meer een God van Liefde dan van zonde, schuld en boete.(?) =
    Ik weet weinig van godsdienst en goden, maar de vergelijking: God = liefde zou ik graag willen geloven. Jammer genoeg zie ik dat in de praktijk niet waargemaakt worden. Wel: God=oorlog. God=haat. God=armoede. God is tweedracht enz, enz.

    Tenslotte schrijf je: = Tenminste zo zie ik het.=
    Ik ben jaloers op je, want blijkbaar zie ik dat niet zo.

    Misschien heb je daarom ook wel wat meer zielenrust dan ik. Hier in het ondermaanse of in de toekomst van het hiernamaals. Toch zou ik mezelf moeten dwingen om het te zien zoals jij het ziet en het zou vermoedelijk nooit oprecht vanuit mezelf komen.

    Overigens vind ik dit wel een dapper blog van je.
    (Absoluut zonder enig sarcasme of cynisme bedoeld.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij een held uit de 60's, mijn studietijd. maar later hem met frissem tegenzin gaan beschouwen. Ik hoef zijn biografie niet te lezen. Youtubes zijn leuker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Laila
    Dat kan.
    @JP
    Je vraagt nogal wat. Maar eerst voor alle duidelijkheid ik schrijf overmogelijke zienswijzen, een mogelijk gods en mensbeeld. Geloven dat het ook zo is, is een heel ander paar mouwen.

    Volgens het Katholieke geloof heeft God ons geschapen en in die zin zijn we Hem ons leven schuldig. Overigens zijn we vrij om dat al dan niet te aanvaarden. Gedwongen liefde is niks. Er is geen bewijs voor de opvatting dat de mens in zonde wordt geboren. je moet het aannemen.

    God moet ons onze zonden vergeven. Daarvoor kun je bidden tot God, Zijn moeder Maria of de heiligen. In de Katholieke kerk kun je je zonden biechten.

    Dat God oorlog is enz. is omdat de mensen dat ervan maken in hun zondigheid.

    Ik zie het zo in de zin van zo zou het kunnen zijn als ik mijn Katholieke opvoeding goed heb begrepen.

    ZJA
    Nogal serieus. hij is er zijn hele leven mee bezig geweest.

    @theo1944
    Ik vind het spannend om te proberen iemand als Reve te doorgronden. Misschien dat ik mezelf dan ook beter leer doorgronden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jouw verhaal gaat me grotendeels boven mijn pet, ik wil slechts opmerken de 'Lieve Jongens' van Reve voor mij een prachtig boek was, nooit eerder of later zoveel gevarieerde liefdesuitingen gelezen per bladzijde als het ware

    BeantwoordenVerwijderen