zondag 15 april 2012

JONGENS GODEN IN HET LOUVRE


In het Louvre leggen we met onze Mexicaanse vrienden het verplichte parcours van de Venus van Milo naar de Mona Lisa af. In de Mona Lisa zaal is het een drukte van komen, foto maken voor de Mona Lisa (hallo, ik was hier) en gaan. Plotseling komen vier jongens van hoog nichterig gehalte de zaal in. Nog bewuster van hun blonde schoonheid dan Marlene Dietrich lopen ze doelgericht naar het schilderij van Leonardo Da Vinci. Het blonde stel poseert voor de glimlachende Mona Lisa die, ook al valt ze in het niet bij zoveel blond jongensgeweld, minzaam blijft lachen.


Ik fotografeer mee. Na gedane zaken loop ik achter de jongste van de twee aan en vraag of ik nog een foto van hem mag maken. Hij wijfelt, neemt me van top tot teen op om dan zonder een woord te zeggen te poseren. Hij draait zich om en volgt snel zijn drie vrienden. De zaal keert terug naar zijn dagelijkse routine alsof er niks gebeurd is.

2 opmerkingen: