zondag 18 maart 2012

BRUSSELS METROLINE 6


Ik heb een jaar lang met mijn Nokia telefoon foto’s gemaakt in de Brusselse metro. Om precies te zijn metrolijn 6 , de noord zuid verbinding door Brussel. Ik stap in bij de halte van het stadion Heysel gelegen aan de rand van Brussel en reis mee tot tot in het centrum van Brussel, in de buurt van het Europees parlement.

De foto’s zijn niet spectaculair maar ze laten wel zien hoe drastisch de bevolking van Brussel aan het veranderen is. Soms was ik de enige witte in de coupé. Voor het overige zie je Afrikanen, Arabieren en ook veel Oost Europeanen.

Hetzelfde zie je ook gebeuren in Parijs en Amsterdam. Ik heb geen cijfers over de bevolkingssamenstelling van die steden maar je ziet zo dat de bevolking heel anders is dan pakweg 20 jaar geleden. Wat dat voor gevolgen heeft voor de toekomst van die steden en wie weet Europa? Geen mens die het weet. Misschien gaan we wel raciale spanningen en opstanden tegemoet zoals men die in de VS heeft gekend. Misschien valt het allemaal mee en wordt Europa zachtjes aan zonder veel sociale erupties een gemengd continent. 











2 opmerkingen:

  1. Brussel is een echte internationale stad geworden. Zichtbaar. Overal. Met alle voor- en nadelen daarvan.
    Zie ook mijn bericht over de Marollen http://wp.me/p1MauM-o7

    BeantwoordenVerwijderen