vrijdag 23 september 2011

HET IS NOG MOEILIJK WENNEN VOOR DE OPPOSITIE

Tot ver na de Tweede Wereldoorlog was de Tweede Kamer een Herensociëteit waar slechts besmuikt werd gepraat over machtsdeling.

Tot ver na de Tweede Wereldoorlog was de Tweede Kamer een Herensociëtiet waar de kamerleden elkaar beleefd en voorkomend toespraken. De machtsvraag werd omfloerst met beleefdheden en ideologische frases besmuikt besproken. De Heren dienden het land. Suggesties dat het om geld of macht zou gaan, werden als een belediging opgevat. Zelfs de zaakwaarnemers van de arbeidersklasse zoals onderwijzers en dominees, die aan het begin van de Twintigste Eeuw in de Tweede Kamer kwamen, debatteerden op beleefde wijze over de belangen van het proletariaat. Hun vurige woorden werden als vanzelf gedempt door de zware gordijnen, de tapijten en de strak gestreken kostuums.

Nog in de jaren zestig van de vorige eeuw werden de mores in de Tweede Kamer bepaald door bijvoorbeeld de sigaren rokende VVD’er van Riel en diens al wat modernere opvolger Wiegel. Zelfs de communist Marcus Bakker bleef met zijn woorden binnen de bestaande orde. Maar de opstand der horden, die de Spaanse filosoof Ortega y Gasset aan het begin van de Twintigste Eeuw voorspelde als gevolg van de democratisering, was ook in Nederland niet meer in te dammen.

De komst van Nieuw Links, de Politieke Partij Radicalen en wat al nog niet meer ter linkerzijde verscherpte niet alleen de politieke tegenstellingen maar veranderden ook langzamerhand de gedrags - en spreekwijze in de Kamer. Kleding werd informeler met als mooi voorbeeld PvdA leider den Uyl die zelfs als premier in een immer ietwat morsig pak liep. 

Het taalgebruik werd onverbloemd, er werd steeds korter door de bocht gedebatteerd waarbij kamerleden voortaan ook op hun privé leven werden aangesproken. Je zou dat allemaal als verval der zeden kunnen duiden, maar zoals Ortega y Gasset goed had gezien, was dit het gevolg van de verdergaande democratisering dank zij o.a. de opkomst van de massamedia waaronder uiteraard de TV.

Straattaal deed zijn intrede in de Kamer met de daarbij horende straatvechtersmentaliteit (Marcel van Dam en Jan Schaeffer van de PvdA). Het begon in de jaren zestig bij links en nu is het dan via Wilders ook bij rechts aangekomen. Er wordt  recht toe recht aan gevochten om de politieke macht.  Tegenstanders worden belachelijk gemaakt, gekleineerd, getreiterd en gepest. Het mag allemaal. Wilders verkent de grenzen tot het uiterste. De Linkse oppositie is daar nog steeds niet aan gewend. Ze weten niet goed hoe hierop te reageren. Ze worden verontwaardigd over het onfatsoen. Maar het zal ze niet veel helpen. Totdat de kansen keren. Dan begint het hele spel weer van voren af aan maar dan van links tegen rechts.

10 opmerkingen:

  1. Door langdurige onderwijservaring weet ik maar al te goed dat wanhopig schermen met gezag noch beroep doen op fatsoen en woordgebruik nog werkt. De moderne "klieren" in klas en maatschappij zijn zij, die alsmaar anderen gaan zitten jennen en beledigen. De enige aanpak die helpt is, dit soort jongens met zijn allen te kak zetten, al helemaal als ze zich onder hun beledigingen uit proberen te praten en naar anderen gaan zitten wijzen. Gelukkig zag ik gister eindelijk zoiets voor mijn neus gebeuren in de Kamer, al had het nog te veel politieke ondertoontjes naar mijn zin en was het te weinig rechttoerechtan. Waarom zei er bv. niemand meteen iets over de "stekker" van Jolanda Sap? Meestal snappen dit soort "klieren", dat, als ze nog mee willen doen, ze dan -om het ook maar grof te zeggen- hun keutel in moeten trekken. Gister was Geert al verbaasd. nog ff met zijn allen volhouden en hij gaat zich beduusd voelen! Wedden!?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @joost tibosch sr.

    Kordaat korte en metten maken met praatjes wil zeker helpen maar of je GW daarmee beduusd krijgt?
    We volgen het op de voet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geert valt niet meer te verbeteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is dit een betoog dat de kamer steeds meer een echte volksvertegenwoordiging wordt? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @aadverbaast
    Dat nu ook weer niet. Dat is meetbaar. Ik denk bijvoorbeeld dat de echte onderklasse van permanent werklozen, verslaafden, alleenstaande sloebers enz. (lumpenproletariaat heet dat, geloof ik) nooit gaan stemmen en dus niet vertegenwoordigd zijn.
    Dit betoog gaat over de democratisering in de brede zin des woords, dus ook cultureel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ach ja.er zijn mensen die voelen zich op hun pik getrapt door normaal taalgebruik; niks wat GW zei kon nietdoor de beugel; de kamervoorzitter was het daarmee eens.
    PHM van de Kletersteeg

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @PHM Kletersteeg

    het is altijd hetzelfde liedje, ook bij de journalisten. Het incident waar Rutte zelf goed mee kan leven, is interessanter dan de de moeizame debatten. Politiek als entertainment en ondertussen maar klagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Peterus: leuke historische analyse. Wat ik vooral in de politieke debatten mis is het gevoel voor humor dat volgens mij één geheel hoort te zijn met politieke uitglijders. Ik heb in ieder geval ongewild meerdere grijnzen op mijn gezicht gehad en kan mij met de beste wil van de wereld niet druk maken om de gebruikte naamwoorden die Wilders heeft gebruikt. Door de woede van sommigen krijgt het volgens mij ook nog eens een zeker waarheidsgehalte : -)))))))). In ieder geval kan ik ook lachen om de pompeuze verontwaardiging van de verschillende politici. Ik kan dan ook niet mee gaan met die overdreven verontwaardiging.

    Schelden kan op zo veel verschillende manieren en in Nederland zijn we daar gewoon niet goed in anders dan op een wat platte manier. Dat is in mijn ogen jammer. Gerrit Komrij heeft dat eens geanalyseerd. Zelf kan hij schelden als de beste zonder een onvertogen woord te uiten.

    Maar goed, naarmate ik ouder wordt lijken mijn primaire politieke emoties anders te zijn dan de mainstream.

    Een quote van Gerrit Komrij waar ik me helemaal in kan vinden.
    Sinds ik de wereld introk met mijn ik Werd onze sterke band verleden tijd. Mijn ik onttrok zich stiekem aan mijn blik, Ik was mijn ik soms zelfs volkomen kwijt.

    Ik bedoel te zegen dat ik politiek gezien nog steeds ‘homeless’ ben en vermoedelijk ook als en zwerver zal eindigen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De 'Muur'is uit de 'Ronde'gehaald.
    Da's veel erger.

    Groeten, Henk

    BeantwoordenVerwijderen