donderdag 22 februari 2024

BEATLE FOTO MANIA PARIJS

 

Tussen zijn verplichtingen door probeert McCartney foto's te maken van wat hij ziet. Met deze foto vangt hij een vleugje Parijse sfeer en de groeiende populariteit van de Beatles, ook in Parijs,

Het gaat allemaal erg snel met de Beatles eind 1963, begin 1964. Van Liverpool voor het eerst naar Londen en dan in de tweede helft van januari naar Parijs.


“Toen we in januari 1964 in Parijs aankwamen, werden we verleid door de charme en de sfeer van die stad. Dat is het eerste wat me opvalt als ik naar de foto’s kijk: de vrije spirit en de spontaniteit”, aldus Paul McCartney in zijn fotoboek ‘1964, eyes of the storm’ (blz.124)


Deze foto laat zien dat de Beatles John en George geen probleem hebben met dwaze ideeën tijdens opnames voor een Frans tijdschrift.


Paul voelt zich toerist in Parijs. Tussen de bedrijven door probeert hij iets van Parijs te fotograferen. “Als we naar fotosessies en naar het theater werden gereden, zag ik soms groepen mensen die heel Frans op me overkwamen. Ik had dan maar enkele seconden de tijd om te beslissen of zoiets een interessante foto zou opleveren; ik besliste vaak op basis van het beschikbare licht of de situatie.”


Ik denk dat iedereen die niet voor zijn beroep fotografeert en voor zijn werk reist, deze ervaring heeft. Mij is het in ieder geval vaak en veel overkomen. Ik leerde wel steeds beter om momenten te vinden waarop ik met mijn camera in de aanslag snel interessante foto’s kon maken.


Ringo vraagt zich toch wel af of hij met de Franse kokarde niet voor gek staat tijdens een fotosessie voor een Frans tijdschrift.


Het voordeel is dat je op deze manier leert om intuïtief te fotograferen. “Ik heb mijn foto van d’Arc de Triomph niet genoeg terwijl ik ervoor stond, maar vanuit het autoraam; en door de mist.”


Paul legt collega’s uit de wereld van de popmuziek en rock vast. Er is een foto van het voor optreden van Sylvie Vartan. De Beatles waren in zo korte tijd beroemd geworden dat zij in het voorprogramma stond van de Beatles tijdens hun optreden in het Parijse l’Olympia. 


Paul oefent nog altijd in het maken van zelfportretten in de spiegel.


We zien ook een foto van de enige echte Franse rocker Johny Halliday, getrouwd met Sylvie Vartan, met jazz muzikanten in de Pathé Marconi studios.


Ik heb voor deze blog over het hoofdstuk Parijs met een uitzondering foto’s gekozen van de Beatles omdat dat het fotoboek van McCarthney speciaal maakt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten