donderdag 25 februari 2021

COLUMN BETWEETER: WONINGNOOD


Ik weet niet beter of woningnood is er altijd geweest. Was het geen gebrek aan woningen dan wel de onbetaalbaarheid. Mijn ouders moesten trouwen tijdens de oorlog. Ze kwamen terecht in het voorhuis van een boerderij van een zus van mijn oma. Meer kon mijn vader als fabrieksarbeider niet betalen. Bij de komst van mijn broer verhuisden ze naar een bovenwoning.

Met drie kinderen konden ze van dezelfde zus van mijn oma een eenvoudige arbeiderswoning huren met een poepdoos buiten, een  schuur waar je een paar varkens kon houden, een groenten tuin, een portaal om op butagas te koken, een woonkeuken, een voorkamer en een open zolder met twee getimmerde slaapkamers. Dat was een luxe met wat ik later nog in TV programma's (Brandpunt) over woningnood zag. Nadat mijn vader van fabrieksarbeider tot vakbondsbestuurder was gepromoveerd kon hij een bescheiden nieuwbouw woning kopen.

Hoewel je het woord woningnood niet meer hoort, is er nu zestig jaar later nog steeds een tekort aan woningen, sociale woningen of betaalbare woningen. Om de nood te lenigen zouden er per jaar 100.000 woningen gebouwd moeten worden terwijl er slechts 60.000 r gebouwd worden.

Hoe komt het dat  het woningtekort in Nederland nooit echt is opgelost terwijl we een van de rijkste landen in de wereld zijn?  Buurland België doet het beter ook al is de situatie niet ideaal.  Natuurlijk, hun ruimtelijke ordening is naar Nederlandse begrippen een rommeltje maar wat is belangrijker, planmatig aangelegde wijken volgens de nomen van een schoonheidscommissie  of dat de mensen een woning hebben? In België geldt de laatste filosofie. In Nederland geldt die van planorde en netheid. Vermoedelijk zijn wij het enige land in de wereld met maar liefst drie planbureau's.

De regelzucht in Nederland is ongekend in de wereld. God heeft de wereld geschapen, wij hebben Nederland geregeld. Komt dat omdat we een waterland zijn en we wel moeten vooruit kijken om het water voor te zijn?  Zijn we daarom regelneven tot in de derde graad geworden?  Voeg daarbij het toenemend gebrek aan ruimte en het probleem van het woningtekort wordt ingehaald door de bevolkingsgroei en samenstelling. We zijn per slot van rekening het dichtst bevolkte land van Europa. 

Ik denk niet dat er een oplossing is. Nederland werkt zichzelf met zijn regelgeving, zijn orde en netheid fobie en angst voor chaos steeds meer in de nesten. Ik denk zelfs dat het nog erger gaat worden nu bovenop de bestaande problemen ook nog eens de verduurzaming van miljoenen woningen wordt gestapeld. Ik ben benieuwd waar we het geld en de arbeid vandaan halen.


 

What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail

Geen opmerkingen:

Een reactie posten