'Vanitas' |
Anders dan in de schilderkunst is in de fotografie het stilleven een onderschat thema. Fotografie staat voor actie, voor het echte leven in een pakkende foto vastleggen, voor het maken van portretten en landschappen. Er zijn niet veel fotografen die het stilleven beoefenen. Als je “stillevens” intoetst op internet dan zie je in meerderheid schilderkunstige stillevens met ook hier en daar foto’s van stillevens.
'De Kleuren van Mondriaan' |
Je kunt aan die fotografische stillevens zien dat ze geïnspireerd zijn op schilderkunstige stillevens. Niet zo verwonderlijk natuurlijk, want de oude meesters hebben nauwkeurig onderzoek gedaan naar de weergave van de werkelijkheid, de effecten van licht en donker, de compositie en de kleuren. Voor fotografen zijn de oude meesteres daarom nog steeds meesters van het licht, de kleur en de compositie.
'BBQ' |
Als beginneling in de fotografie heb ik mij een tijd lang toegelegd op het fotograferen van stillevens om kijk te krijgen op lichtval, hoeveelheid licht en scherptediepte. Voor de compositie en de kleur vertrouwde ik op mijn intuïtie. Het was primitief gedoe met een zwart of wit doekje als achtergrond. Je zag de vouwen nog zitten. Het stilleven zelf was een vaas met of zonder bloemen, een asbak of een fles. Helaas kan ik niet meer zien wat ik er toen van bakte want de negatieven zijn jaren geleden aangetast door vocht en voorgoed verdwenen.
'Komkommertijd' |
Als straat en documentaire fotograaf van mensen, waag ik me een enkele keer aan een studie stilleven. Niet zo lang geleden heb ik me weer eens geoefend in studio stillevens in een tot studio omgetoverde garage. De thema’s waardoor ik me heb laten inspireren zijn vanitas, het eten (een veel voorkomend thema bij de Nederlandse stilleven schilders in de Gouden Eeuw), de kleuren van Mondriaan en de tijd. Ik maak ook spontane straatstillevens om de sfeer te vangen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten