donderdag 31 mei 2018

FONTEIN 'DE VOLLE KOFFIEPOT'

Fontein 'De Volle Koffiepot', ontwerp en uitvoering petrus nelissen.
Gebruikt materiaal: blauwe steen, marmer, koffiepot, koper, messing en waterpompje met slang.
hoogte 105 cm, breedte 35 cm, lengte 55 cm.
de watertoevoer is regelbaar via de kraan.
Zijaanzicht van links.

Het begint allemaal met een idee, zoals alles wat je maakt. Een fonteintje van op elkaar gestapelde stenen. Het ontwerp in je hoofd valt in de praktijk tegen. Wat dan wel? Dat wordt een tijdje goochelen met stenen, een wisselwerking tussen hoofd en idee met steeds weer aanpassingen. Na veel experimenteren en nadenken kom ik uit bij de zuil van blauwe steen staande op een stapeltje gebroken marmer met bovenop een marmeren tafeltje waarop een koffiekan komt te staan die vol zal lopen met water. Een uitvoerbaar idee.


Fontein 'De Volle Koffiepot' (detail)

Nu nog het water. Door de zuil een gat boren, is niet te doen dus moet het water op een andere manier naar boven gebracht worden. Eenvoud is het beginsel en dus kom ik uit bij een simpele kraan. Ook uitvoerbaar en ik heb er al ervaring mee opgedaan met mijn eenvoudige kraanlamp en kapjeslamp. Nu nog het water laten circuleren via een soort watertank of vijver. Ik kies voor de watertank, een grote plastic opslagdoos die ik kan ingraven. Nu nog een rooster op maat waarop de installatie kan staan en klaar is kees. Het rooster vind ik uiteindelijk na lang zoeken precies op maat op internet. Het kan nog opgestuurd geworden ook.


Fontein 'De Volle Koffiepot'
Zijaanzicht van rechts
Tijdens de eerste experimenten blijkt dat teveel water weg spettert. Ik besluit in het tafeltje een paar gaten te boren dicht bij de zuil zodat het water langs de zuil loopt. Dat geeft een mooi effect én minder waterverlies. Niettemin moet de watertank regelmatig bijgevuld worden. Bij warm weer verdampt het water langs de zuil en er spettert ook nog altijd wat weg.

Bij de kringloopwinkel hebben ze ook nog andere koffiepotten en schalen. Ik probeer verschillende potten en schalen uit. De vorm en de grootte van de pot is belangrijk voor het effect van de fontein. Ik heb naast de hier gebruikte witte koffiepot ook nog een okerkleurige pot gevonden, die ook heel mooi staat. De fontein is af. Ik zou hem nog eens graag heel groot willen laten maken voor op een plein of een rotonde. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten