donderdag 5 mei 2016

"IK HOU VAN HOLLAND", UIT DE SERIE 'VADERLANDSLIEFDE'

petrus nelissen, "Ik hou van Holland", uit de serie 'Vaderlandsliefde',
olieverf op canvas, 55 x 75 cm
Aan het schilderij is te zien dat vaderlandsliefde en nationalisme gemengde gevoelens bij me oproepen. Aan de ene kant hou ik van mijn geboorteland, aan de andere kant is er ook veel moois in den vreemde. 

Ik heb een grote hekel aan nationalistisch superioriteitsgevoel. Het "bij ons is alles beter" gevoel. Dat is altijd misplaatst omdat, ook al is je land nog zo mooi en welvarend, je toch bescheiden moet blijven al is het maar omdat het niet alleen maar jouw verdienste is, maar die van je ouders en je voorouders. Nederland is niet in een
dag opgebouwd.

Bovendien, het is vooral toch ook een kwestie van geluk? Je wordt toevallig in Nederland geboren. Daar is geen wetenschappelijke verklaring voor. Je had net zo goed terecht kunnen komen in een of ander arm Afrikaans land of in een armoedig Oost Europees land. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten