woensdag 18 februari 2015

DUTCH-LAND 39 (Den Bosch)

Hoekraam, Den Bosch 2008
Om misverstand te voorkomen. Dit zijn geen architectuur foto's. Dit zijn impressies van typisch Nederlandse architectuur. De eerste 4 foto's zijn gemaakt in wijken van voor de Tweede Wereldoorlog. De laatste 2 foto's zijn gemaakt in een vlak na de Tweede Wereldoorlog wijk. Het is typische Nederlandse bouw inclusief de aankleding: gordijnen, putje, voortuintje, gebruikte bakstenen tot en met het straatputje.

Plat Dak, Den Bosch 2008
Ik ben opgegroeid in een wijk die vlak na de Tweede wereldoorlog is gebouwd. Misschien dat in de laatste 2 foto's daarom ook ene beetje nostalgie te zien is. Ik heb er namelijk een gelukkige jeugd gehad ondanks dat het nu toch wel een beetje armzalig en zelfs een benauwde wijk lijkt. Tijdens de opnames merkte ik wel dat het een echte volkswijk is. De bewoners zitten bijna allemaal buiten met elkaar te buurten. Zo'n buurtje hangt erg aan elkaar.

Het Putje, Den Bosch 2008


Het Tuinpoortje, Den Bosch 2008


Lantaarnpaal, Den Bosch 2009


Het Gangske, Den Bosch 2009

2 opmerkingen:

  1. Verschil in vakwerk.
    Voor en ander oorlog is goed te zien.
    En ......detail.... ik hou van hoekramen.
    Hebben iets speciaals: qua vorm(binnen en buiten), toegang tot binnen- en buitenwereld en bovendien en ook van/naar binnen, van naar buiten: licht!!

    Sowieso zijn voor mij ramen zo ongeveer het belangrijkste detail van een huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In Vlaanderen is er meer variatie. Ten goede, maar ook ten slechte.

    BeantwoordenVerwijderen