zondag 11 mei 2014

NEW MINIMALISM FOTO TE ZIEN OP ZOMEREXPO 2014


Het inleveren van de werken verliep vlot.
Een van mijn foto's uit de serie 'New Minimalism' zal straks te zien zijn op de ZomerExpo 2014 in Het Gemeente Museum Den Haag, het museum met de grootste verzameling werken van Piet Mondriaan. Gisterenmiddag heb ik in Den Haag bij Hizkia van Kralingen mijn uitgekozen werk voor de ZomerExpo 2014 samen met andere verkozenen ingeleverd. We werden lekker vlot geholpen zodat we na 10 minuten weer buiten stonden. Het thema is Licht. Ik was eerst niet van plan mee te doen. Er komt toch altijd veel bij kijken. Maar toen ik bedacht dat ik in de serie 'New Minimalism' zelfs letterlijk foto's van licht had gemaakt, besloot ik toch maar weer eens mee te doen. Wie weet, zou als in 2011 voor de eerste Zomer Expo getiteld 'Anoniem Gekozen', weer een werk van me gekozen worden.

New Minimalism Number 14, Antwerp 17 November 2013. Deze foto op dibond zal te zien zijn op de ZomerExpo.

Omdat het om foto's uit de serie 'New Minimalism' ging, besloot ik twee stuks in te schrijven. De jury bestaat uit 12 personen: curatoren, galeriehouders, cultureel ondernemers, kunsthistorici en kunstenaars. Zij kiezen anoniem dus naam enz. worden niet vermeld. Het gaat om de zeggingskracht van het werk, zo lees ik op de website van het Gemeente Museum Den Haag. Tot mijn verrassing werden de beide door mij gepresenteerde foto's door de jury aangenomen. Maar daarmee ben je er nog niet. Er komt ook nog een avondjury van 6 personen bij kijken die de op die dag gekozen werken – de presentatie is verdeeld over 3 dagen op 3 verschillende plaatsen in Nederland - nog eens door de kritische zeef haalt. Een van mijn twee werken viel daarbij af maar dat mocht de pret niet meer drukken. Het is toch mooi dat een van je werken de kritische blik van 18 personen weet te doorstaan.

New Minimalism Number 4, Art Gallery in Berlin, 26 September 2013. Deze foto was ook door de dagjury gekozen en zal daarom te zine zijn op de On-Line Galerie van ZomerExpo 2014.

Volgens de organisatoren werden dit jaar 3000 werken (!) ingeschreven. Daarvan werden er 248 door de jury's gekozen om te worden tentoongesteld in het Gemeente Museum DenHaag van 29 mei t/m 3 augustus. Volgens de website van Het Gemeente Museum “is de bonte verzameling keuzes een visueel schouwspel van foto's, films, maquettes, tekeningen, schilderijen en installaties. Na het grote succes van de de vorige editie kan het publiek ook dit jaar de kunstwerken kopen.” De gekozen werken maken kans op een aantal stimuleringsprijzen: de Publieksprijs, Museumprijs, Oplageprijs en de Verlichte Prijs. Kortom, voor elk wat wils, voor kunstenaars en publiek.

Naaktlandschap met Bolhoed, een digitale fotocompositie op Dibond. Deze foto hing op de allereerste ZomerExpo "Anoniem Gekozen" in het Gemeente Museum Den Haag.

Net als de Summer Exhibition van de Royal Academy of Arts in Londen is ZomerExpo een verkooptentoonstelling. De organisatie wil hiermee meer mensen stimuleren om kunst te kopen en biedt kunstenaars de kans hun werk te koop aan te bieden aan een groot publiek. ArtWorlds ontvangt 30% van de verkoopprijs. De gekozen kunstwerken worden met foto, tekst en prijzen opgenomen in een begeleidende catalogus. Vanaf 29 mei is de catalogus voor € 9,90 te koop in de museumwinkel en zijn de gekozen werken ook te zien in de online gallery van www.zomerexpo.nl.


AVRO Kunstuur heeft opnames gemaakt tijdens de voorrondes. De uitzendingen zijn te zien op 11, 18 en 25 mei op Nederland 2.  

2 opmerkingen: