In het museum is ook een afdeling personalia van Newton. Aan de ingang loop je zowat tegen hem op. |
Een bezoek aan het museum van de
fotograaf Helmut Newton in Berlijn over Helmut Newton leek me wel
wat. Per slot van rekening had ik lang geleden een tentoonstelling
van hem gezien in Mexico stad. Foto's van naakte vrouwen in de
natuur, op het strand en aan zee. Ze maakten een verfrissende indruk
op me. Nu eens niet dat naakt geknutsel in een fotostudio met
geheimzinnige schaduwen, schaars licht en uiteraard veel
kunstzinnigheid bedoeld om de verheven schoonheid van de vrouw in
beeld te brengen. Newton's naakten zijn vooral recht toe recht aan
naakten, vaak in het volle licht en in allerlei posities. De
tentoonstelling inspireerde me later tot een aantal naaktfoto's aan
een strand in Costa Rica.
Ik had nog niet zo lang geleden voor
een zacht prijsje zijn fotoboek 'Sex and Landscapes' gekocht. Een uitgave van Taschen, 2004. Ook daarin weer die verfrissende aanpak
van het recht toe recht aan naakt maar nu met een absurdistische toets in
plaats van een natuur toets. Als ik ze bekijk, komt het vemoeden bij
me op dat die foto's voor Newton een ontsnapping boden uit de
zwaarwichtige en altijd serieuze modefotografie waar je in het belang
van de marketing af en toe wel een grensje mag overschrijden maar het
natuurlijk nooit te gek mag maken.
Wat zien we hier? De verleidster, de dienster of de verzorgster of alle drie ineen? Zo te zien laat ze niet met zich spotten. |
Op de tentoonstelling van modefoto's in zijn museum
had ik al vastgesteld dat modefotografie in wezen saaie fotografie is
zelfs bij Newton ondanks dat hij zijn fantasie maximaal
heeft gebruik om er nog wat variatie in te brengen. Het blijven
plaatjes van mooie vrouwen met mooie kleren aan en verder gaan ze
nergens over. Nou ja, technisch zijn ze natuurlijk heel goed gemaakt maar voor de rest gaan ze vervelen.
Deze foto illustreert treffend het raadsel dat volgens hem de vrouw toch vaak is. Hij zoekt en kijkt maar een antwoord op het raadsel is er niet. |
Daarentegen brengen de foto's van de
naakte vrouwen in het genoemde boek je een beetje van je stuk, net
als op die tentoonstelling in Mexicostad. Je vraagt je af wat er nu
eigelijk erotisch is aan een naakte vrouw? Waar kijk je naar als ze
naakt staat te telefoneren, schaars uitgedost staat voor een paar
cocktails of zo maar in beeld komt voor het raam van wat vermoedelijk
haar slaapkamer is? Wie is die vrouw, wat doet ze daar? Is ze er voor
de sex, was er sex of is het allemaal maar een spel van de
verbeelding? De foto's verplaatsen het raadsel naar jezelf. Waarom
moet je zo nodig kijken en blijven kijken en altijd zoeken naar de
erogene zones van de vrouw? Zijn we dan eigenlijk toch niet meer dan
dierlijke lustbeleving en is onze beschaving slechts een versiering
om nu juist dat te verhullen?
Een mooi geklede vrouw kan net zo goed erotisch zijn. Is ze eenmaal naakt, ja dan gaat de aandacht toch al snel naar haar beeldbepalende kenmerken.
BeantwoordenVerwijderenHoe ouder je wordt hoe makkelijker, denk ik nu, je rustig over naakt kunt praten. Met ons evolutionair menselijk gegroeide sexualiteit weet je ook nog hoe de evolutionair voorafgaande dierlijke drift voelt en besef je nog steeds dat je als mens iets menselijks moet maken van dierlijke sexualiteit. Je beseft ook dat je zelfs met zgn vrije wil weer heel makkelijk onder de menselijke maat kunt raken. Je kunt zelfs jaloers worden op dieren die nooit onder hun dierlijke maat raken. En opvallend is, dat je dat ervart zolang je bewust mens bent..en dat je zo ontstellend kunt genieten van menselijke sexualiteit, in het echt en in artistieke verbeelding. joost tibosch sr
BeantwoordenVerwijderen