zondag 20 januari 2013

DE HEILIGE DRIEVULDIGHEID


PETRUS, De heilige Drievuldigheid, acryl en potlood op paneel (122 x 80 cm)
De Heilige Drievuldigheid is een van de grote mysteries in het Katholieke geloof. Het is de drieëenheid van God de Vader, God de Zoon ( Jezus Christus die gestorven is aan het kruis) en de Heilige Geest. God de Vader zetelt in de hemel. Zijn Zoon is mens geworden en is o.a. vanwege zijn dood aan het kruis bekend met het lijden van de mensen op de wereld. God de Vader is mens geworden door de werking van de Heilige Geest. De Heilige Geest is ook degene die genade schenkt aan mensen. Het waarom en hoe van de Genade is een even groot mysterie als de Drievuldigheid.  

2 opmerkingen:

  1. Dan zijn er toch geloven met een simpeler filosofie ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Besef nu ineens dat ik al heel lang stom een kruisteken maak en alleen maar denk aan de manier van leven van Jezus. Mijn mond vergeet gewoon de in mijn jeugd geleerde formule Vader,Zoon en Heilige Geest te zeggen. Mijn doctoraalsciptie theologie ging over het oude Drievuldigheidsdenken en het nieuwe denken van een Merleau-Ponty. Het was in de begin zestiger jaren een verwoede poging om het oude denken van de Kerkvaders over Drievuldigheid te combineren met het nieuwe denken. Hoe dapper vond ik me toen! Moest wel toegeven dat het gewoon niet meer mogelijk is voor moderne hersens om dat oude zinnige denken uit de gnosistijd, wat we dan wellicht nog wel kunnen snappen, ons eigen te maken in deze tijd. Het enige wat me als gelovige nu rest is dat ik weet hoe bijzonder die Jezus was, dat hij toen zijn joodse God het liefst Abba=Papa noemde, dat het toen maar al te zeer voor de hand lag dat men dat koppelde met het denken over God en dat H.Geest nog maar magertjes weergeeft hoe die manier van leven van Jezus de geschiedenis heeft bezield. De enkele keer dat dat woord Drievuldigheid valt komt dit weer bij me boven. (Joost Tibosch sr)

    BeantwoordenVerwijderen