dinsdag 29 januari 2013

COBRAVERF

Petrus, Het Gele Verfdier, olieverf en acryl op canvas (50 x 40 cm)

Talens heeft onder de merknaam COBRA een nieuwe olieverf voor de schilderkunst op de markt gebracht. Het nieuwe eraan is dat je die olieverf met water kunt verdunnen. COBRA combineert daarmee de eigenschappen van klassieke olieverf met die van acrylverf. Acrylverf wordt immers altijd aangelengd met water behlave als je de verf puur gebruikt en dat komt in mijn werk nogal eens voor. Olieverf heb ik ook wel eens gebruikt maar het kon me niet bekoren. Voor het type werk dat ik maak, is olieverf niet noodzakelijk en dus begin ik er niet aan.

Maar deze met water aanlengbare olieverf wilde ik wel eens proberen. Ik heb drie tubes gekocht, blauw, geel en rood. Die tubes zijn wel een stuk duurder dan de potten Amsterdam acrylverf, overigens ook van Talens, die ik meestal gebruik. In zo'n pot zit 500 ml en kost tussen de 8 en 9 euro. In een tube Cobra zit maar 40 ml en is maar liefst twee keer zo duur als een pot Amsterdam. Dat prijsverschil komt doordat in de tubes veel meer kleurstof zit dan in de potten. Dat maakt de verf helderder en intenser van kleur. De vrouw achter de kassa beweerde zelfs dat als je eenmaal Cobra verf hebt gebruikt, je nooit meer acrylverf wilt gebruiken.

Petrus, De Winterwilg, olieverf en acryl op canvas (40 x 50 cm)

Ik was dus extra nieuwsgierig naar het resultaat. Voor de bijgaande schilderijen heb ik de Cobra verf niet alleen aangelengd met water maar ook vermengd met acrylverf. De achtergrond van 'Winterwilg' is een mengsel van Cobra met Amsterdam. De kleuren zijn inderdaad helder en intens maar mijn acrylschilderijen doen er toch niet voor onder. Hoe wou dat komen? Heeft het iets te maken met de manier waarop ik kleuren naast en tegenover elkaar gebruik? Ik hou van heldere kleuren en vemoedelijk werkt die voorliefde door in mijn schilderkunstig geverf. Ik kies de kleuren zodanig dat ze helder en intens met en tegenover elkaar komen te staan.

Een voordeel van de Cobra verf is dat ze lekker pasteus is. De verf voelt lekker smeuïg aan op je kwast, ook als hij gemengd is met acrylverf. Dat vind ik een mooie aanvulling want acrylverf alleen vind ik vaak te glad, te weinig pasteus. Acrylverf is soms te glad. Het ziet er dus naar uit dat ik de Cobraverf kan gebruiken als een mooie aanvulling voor mijn verfgebruik en techniek.  

5 opmerkingen:

  1. De kleuren zijn in ieder geval mooi.
    grH

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee paps ik heb van mams gehoord voor wie de schilderijen bedoelt zijn. Lief hoor. Ik vind de kleuren combi erg mooi, vooral met dat blauwe als achtergrond. Maar ze zijn wel een beetje eng of niet? Ik ben benieuwd hoe ze in het echt zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeps, kan beter niet te snel typen. Wat een grote typo staat er in mijn comment. Bedoeld dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoekt u nog expositieruimte? Amstelveenspoppentheater bied expositieruimte aan hele maand oktober. info@amstelveenspoppentheater.nl

    BeantwoordenVerwijderen