zaterdag 5 januari 2013

AMSTERDAMSE BADKUIP



Een bezoek aan het Stedelijk Museum in Amsterdam met vrouw en vriend leek me een nuttige uitstap voor oudejaarsdag. Mooie gelegenheid om mijn gelijk nog eens te halen. Ik vond het als ontwerp al mislukt, nu nog met eigen ogen zien of dat ook in het echt zo is. Michael Kimmelman, kunstrecensent van de New York Times, was me al voor gegaan. Zijn oordeel over dit achterhaalde eigentijdse designgebouw is genadeloos. De kop van zijn artikel laat aan duidelijkheid niets te wensen over: 'Why Is This Museum Shaped Like a Tub?'

“Shaped like a bathtub, of all things, it arrives years behind schedule at the tail end of the money, fueled, headline-hungry, erratically ingenious era of indulgent museum design that began to peter out with the global economy.” Kimmelman spreekt in zijn artikel ook nog van een gedateerd gebouw en van een afgod.Het is om treurig van te worden, zeker als je beseft dat deze badkuip 170 miljoen heeft gekost. Ik ben benieuwd of we nog ooit te weten komen waarom de bouw jaren vertraging opliep. Bestuurlijke onkunde, onmogelijk bouw ontwerp, gebrek aan bouwervaring? Waarom worden daarover geen kamervragen gesteld?

Het ergste is de zo zichtbare uitstraling van bestuurlijke en architecturale hoogmoed. In onzichtbaar schrift lees ik op de badkuip het opschrift “Wij van de stad Amsterdam zullen de wereld eens een poepje laten ruiken”. Geen zorgen. Het is een poepje van jewelste geworden. Daar zullen ze nog lang last van hebben. De mogelijkheid bestaat dat deze architecturale kitsch alsnog veel bekijks krijgt. Misschien komt het wel in de lijst van de grootste monumentale misbaksels van de 21ste eeuw. Wordt het toch nog een toeristentrekker en dat was ook de bedoeling. Met kunst heeft dit nikls te maken. Amsterdam wil meetellen in de wereld van de Grote Steden.

Het ergste is dat het oude Stedelijk met zijn monumentale hal en trap er nu ineens bijhangt als een in tijd en vorm verloren gebouw. Dit prachtige, degelijke bakstenen gebouw dat zich ontfermde over de moderne kunst, is door het stadsbestuur opzij gezet door een trendy en modieus gebouw dat veel te duur is geworden. Wie volgt?

3 opmerkingen:

  1. We noemen dat architectonische rammelschijt of zo ge wilt racekak.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik het zo zie op de foto dan kan ik er ook niet van onder de indruk raken.
    Zitten nog scheuren in die badkuip ook. Als dat maar goed gaat..

    BeantwoordenVerwijderen