zaterdag 15 september 2012

BRUSSELSE BEDELAARS

Buitenlandse krantenverkoper met legitimatiebewijs, metro Brussel, 1 februari 2012, 12:52 uur. Ik heb uit reportages op TV begrepen dat ook die vervalst worden. (foto Petrus)


Ik vermoed dat Brussel, de informele hoofdstad van Europa, meer een multiculturele stad is dan Amsterdam. Zo is de wijk Matongé (metrohalte ‘Naamse Poort’) een stukje Afrika in Brussel. Tweederde van de Brussels wijk Molenbeek (ongeveer 80.000 inwoners) is Moslim. In de metro kom je beide gemeenschappen tegen, aangevuld met mensen uit heel Europa, Latijns Amerika en Rusland.

Zingende Roemeense in metro Brussel, 16 mei 2012, 12:56 uur. (foto Petrus)


Wat mij de laatste tijd is opgevallen dat ik in en om de metro nooit Afrikaanse bedelaars tegenkom althans niet uit zwart Afrika. Wel zie ik af en toe een Moslima met kinderen bedelen aan de ingang van de metro.
Maar het meest wordt er gebedeld door Roemenen.

Bedelaar met stok, Van Praetbrug Brussel, 4 juli 2012, 09:25 uur. (foto Petrus)


Ik heb in de metro kinderen en pubers meegemaakt die Roemeense melancholische liederen zingen, Roemenen van middelbare leeftijd die accordeon spelen terwijl een jongetje of meisje in de coupé bedelt, kranten verkopers van Roemeense afkomst, bejaarde Roemenen die bij het stoplicht bedelen en jonge Roemeense vrouwen die je voorruit wassen bij het stoplicht.  Hoe zou dat komen? Heeft Roemenië zoiets als een bedelcultuur? Leren zij van jongs af aan dat bedelen geen schande is en je persoonlijke waardigheid niet aantast of zit er meer achter?

Zingende Roemeen in metro Brussel, 23 mei 2012, 14:25 uur  (foto Petrus)

Een tijd geleden zag ik een BBC documentaire waaruit bleek dat veel bedelarij in Londen georganiseerd wordt vanuit Roemenië. De bedelaars worden geronseld door een bende die ze vervolgens naar Londen brengt en daar voor een tijd plaatst. Het grootste deel van de opbrengst gaat naar die bende. Dat maakt het dan allemaal weer zo treurig. Jouw goed bedoelde gift verdwijnt in de zakken van een of andere schurk die er in Roemenië een Mercedes van rijdt, mooi woont en het er goed van neemt. 

Metrostation Troon in Brussel, 20 september 2011, 15:00 uur. Een foto van Petrus

2 opmerkingen: