maandag 6 augustus 2012

SEKSBOM

Seksbom en Atoombom, twee vormen van schoonheid ( digitale fotomontage gemaakt in  2008).  Achter Marilyn Monroe zie je de ontploffing van een kernbom bij de Bikini eilanden tijdens een serie kernproeven die de VS in 1946.


Vijftig jaar geleden zag ik als krantenbezorger het portret van Marilyn Monroe op de voorkant van de Volkskrant meer dan 100 keer door de brievenbus verdwijnen. Zo leerde ik haar op zestienjarige leeftijd kennen.  Ik werd geen fan van haar en ze werd ook niet mijn idool. Ik heb tot nu toe nooit idolen gehad en ik ben ook nooit een fan geweest van deze of gene.

Een foto van Marilyn Monroe bewerkt tot icoon (2008).


Ik beschouw Marilyn Monroe als een eerbetoon aan het vrouwenlichaam. Geen magere lat zoals je zo vaak ziet maar een vrouw met flinke rondingen. Ze gaat door voor een seksbom zoals veel filmsterren uit haar tijd en ook later.  Aan de manier waarop ze poseert en acteert is te zien dat ze zich daar goed van bewust was. De lens wat tevens haar vriend. Ik lees dat ze toch ook meer wilde dan seks. Haar huwelijk met acteur Miller wijst in die richting. Wat Miller van haar verwachtte weet ik daarentegen niet. Toch alleen maar seks zoals mannen eigen is of ook meer dan dat?

Haar tragische dood bevestigde wat mijn moeder mij al vroeg bijbracht: fysieke schoonheid en financieel success zijn geen garantie zijn voor een gelukkig leven. Wat dan wel? Niemand die het weet. Elk mens moet dat zelf uitzoeken.

1 opmerking:

  1. Zoals zovele beroemdheden (m/v) kwam ze tragisch aan haar einde. Gevaarlijke bezigheid, beroemd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen