zaterdag 25 februari 2012

WILDERS' GENIALE POLITIEKE STRATEGIE


PS.

Ik begrijp uit de kranten dat de tweets van Wilders zijn als de krenten die Koosje Koster in de jaren zestig uitdeelde bij het standbeeld het Lieverdje in Amsterdam. Deze eenvoudige provocatie van het burgerdom bracht toen de Amsterdamse Politie een rode waas voor de ogen. Met wapenstok, motor met zijspaan en bereden paard werden de vreedzame jongeren te lijf gegaan. Provo was geboren. Toen was het initiatief aan links, nu aan rechts. Tijden veranderen.

6 opmerkingen:

  1. Goed idee, Laten we Geert Wilders voortaan de nieuwe Koosje Koser noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @wim kalb
    Vinikniezogoedidee.Begrijpje?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vind ik ook Petrus,
    Links krijgt al te vaak de schuld van de rechtse blunders
    Roberto la Verita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Roberto

    Politiek is ook emotie. Bovendien, iemand moet de schuld hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @P: och ik weet het niet petrus, Wilders heeft misschien meer gemeen met provo’s en dus met Roel v D en consorten dan in ieder geval ik wil zien of erkennen. Ik wil het niet zien omdat de man zijn manier van provoceren mij niet aanstaat. Maar ik ben natuurlijk ondertussen een onderdeel van de establishment geworden. : - ()()()

    Hij provoceert en is daarbij lichtelijk anarchistisch. Ik zou de provo’s van toen zeker niet links noemen. Volgens mij – maar dat weet ik niet zeker omdat ‘mijn wereld’ toen beperkd was – was het hoofdzakelijk een Amsterdams verschijnsel. Ik zat er zelf in ieder geval middenin en had toen geen oog voor de rest van Nederland. Provo’s waren geweldloze anarchisten en de achterban bestond uit een bonte mengeling van Pleiners en Dijkers. Nozems! Ik zag er ivm sport als een Dijker uit, maar bevond me hoofdzakelijk op het Leidseplein bij het café Eilders of Rijnders, lezend of schakend. Het Provo doel was nadrukkelijk het uitlokken van geweld door de overheid door het te tarten en daardoor haar eigen regels te laten overschrijden. Het was een poging tot het blootleggen van de hypocrisie van die zogenaamde menselijke, democratische overheid die zich te buiten ging aan repressieve tolerantie.
    En in dat opzicht lijkt Wilders wel degelijk op die beweging.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @JP
    Jij zat er dus met je neus boven op! Ik zat bij de NV Philips te Eindhoven bij de Hoofd Industrie Groep RGT (Radio, Grammofoon en TV) de wereld van arbeid en zelfstandigheid te ontdekken.
    Er zijn zeker parallellen te trekken tussen het Provo gedrag en het gedrag van W. Provo was wel speelser. Dat heeft me altijd bij Provo aangetrokken.

    BeantwoordenVerwijderen