Anet Bleich mag als oud-redactrice in de VK van afgelopen
zaterdag (8 oktober) haar gram halen op het rechtse populisme van vandaag onder
verwijzing naar het tijdperk van
de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw . “Het relaxte, open,
nieuwsgierige Nederland waar ik me thuis voelde, heeft plaats gemaakt voor een
land dat beheerst wordt door botteriken”, zo schrijft ze. Idealisering van het
verleden en zwart-wit denken over het heden. Bleich heeft al die jaren niks bij
geleerd.
Dat hele zestig zeventiger jaren gedoe, waar ik ook wel aan
mee gedaan heb, was toch eigenlijk niks anders dan dwingelandij van snotneuzen
van twintigers die dank zij de na de Tweede Wereld opgebouwde rijkdom nu zelf
wel eens wilden uitmaken wat goed was voor hen en de wereld. Let wel, hun eigen
kleinburgerlijke wereld met hun formalistische, benepen ouders, hun witte
ondergoed, hun angst voor seks, zonden en non conformisme.
Dat uitgerekend zij die rijkdom en welvaart met hard werken
hadden opgebouwd, vergaten ze maar even voor het gemak. Integendeel, hun
erfgoed deugde voor geen meter en daarom werd alles overboord gesmeten.
Vernieuwingsdrang noemt Bleich dat. Het woord verschilt niet zoveel van
vernietigingsdrang, want dat was het vooral ook.
Het gezin had voortaan afgedaan. Enthousiast werd
geëxperimenteerd met de vrije liefde in en buiten communes. Gezag was verdacht
en werd voortaan op voorhand gewantrouwd. De internationale openheid leidde
vooral tot langdurige wereldreizen en zoektochten in verre landen naar
spirituele krachten (India). Die van thuis konden immers niet deugen.
God betert, ze ontdekten het Marxisme in allerlei varianten
als het geloof waarmee ze dat van hun voorvaderen konden bestrijden en zonodig
vernietigen.
Wat een kinderachtig gedoe was dat op die universiteiten.
Samen de werken van Marx, Engels en Lenin lezen. Avonden lang debatteren over
de revolutie en het reële socialisme. De zondagsdienst had plaats gemaakt voor urenlange
vergaderingen in doorgerookte zaaltjes waar nog altijd dezelfde praatjesmakers
als tijdens de goede oude studententijd het voor het zeggen hadden.
En oh wee als je niet mee wilde doen aan de bevrijding van de arbeidersklasse. Dan was je een kleinburger, ook al kwam je zelf uit zo’n klasse. Opnieuw, net als op het lyceum, kreeg ik weer les van de kleinburgers hoe de arbeidersklasse bevrijd zou moeten worden van zijn ketenen. Maar wisten zij in die bezette universiteiten hoe de werkende mensen werkelijk leefden, werkten en dachten? Nee, natuurlijk niet. Zij hadden nooit droog brood gegeten, een stuk vlees met vier broers en zus hoeven delen, niet met drieën in bed geslapen, de schoenen van hun oudere oom gedragen en ga zo maar door. Hadden ze ooit langer dan misschien een paar weken aan een lopende band varkens geslacht? Wisten ze hoe vrouwen in de fabrieken over mannen dachten, waarom ze daar werkten, waar ze van droomden, wat ze het liefst wilden? Nee, ze kenden alleen hun eigen kleinburgerlijke dromen van vrije seks, zelfstandig zijn en onafhankelijk, leuk werk hebben en avontuurlijk leven. Dat waren de idealen van de jaren zestig en zeventig.
En oh wee als je niet mee wilde doen aan de bevrijding van de arbeidersklasse. Dan was je een kleinburger, ook al kwam je zelf uit zo’n klasse. Opnieuw, net als op het lyceum, kreeg ik weer les van de kleinburgers hoe de arbeidersklasse bevrijd zou moeten worden van zijn ketenen. Maar wisten zij in die bezette universiteiten hoe de werkende mensen werkelijk leefden, werkten en dachten? Nee, natuurlijk niet. Zij hadden nooit droog brood gegeten, een stuk vlees met vier broers en zus hoeven delen, niet met drieën in bed geslapen, de schoenen van hun oudere oom gedragen en ga zo maar door. Hadden ze ooit langer dan misschien een paar weken aan een lopende band varkens geslacht? Wisten ze hoe vrouwen in de fabrieken over mannen dachten, waarom ze daar werkten, waar ze van droomden, wat ze het liefst wilden? Nee, ze kenden alleen hun eigen kleinburgerlijke dromen van vrije seks, zelfstandig zijn en onafhankelijk, leuk werk hebben en avontuurlijk leven. Dat waren de idealen van de jaren zestig en zeventig.
Hoe kortzichtig, dom en kleinburgerlijk ze waren, bleek pas
goed toen ze zich collectief gingen aanmelden bij de CPN. Deze vrijgevochten
druktemakers, deze democraten van het eerste uur liepen ineens achter een
zootje belachelijke communisten aan (lees Karel en Gerard Reve er maar op na).
Hun revolutionaire elan kende geen grenzen meer. Censuur? Geen probleem.
Revolutionair geweld? Moet kunnen. Democratie? Een luxe voor armen en
arbeiders. Chinese culturele revolutie? Een voorbeeld voor hier.
Het heeft tot de val van de Muur in Berlijn moeten duren
voordat ze beseften dat hun idealen vooral preken voor eigen
parochie waren en zijn. En mijn vakbondsvader had gelijk. Het zal nooit anders
worden totdat ze zelf met de kop tegen de muur lopen.
en nu verder ... of gooi je met het badwater ook het kind weg ?
BeantwoordenVerwijderen@Jacobhesseling
BeantwoordenVerwijderenNee hoor. Ik heb toen al besloten mijn eigen weg te vervolgen zonder ontrouw te worden aan mijn idealen.
Beste Petrus,
BeantwoordenVerwijderenIk kan er niet omheen even te reageren op je blog, m.n. op je inktzwarte beeld van "onze" 60-er en 70-er jaren. Wat meer nuance had je beslist niet misstaan!. Om duidelijk te maken wat ik bedoel citeer ik uit een brief die ik in 1993 schreef aan mijn (en jouw) vroegere professor politicologie:
".....Samen met andere studenten bevond ik mij vrijwel lijnrecht tegenover u. Ik was toen op een leeftijd waarop je welhaast per definitie andere denkbeelden erop nahoudt dan je opvoeders (= ouders, leraren, professoren). Daarvan constateer ik achteraf: de eenzijdigheid van onze benadering vermocht ik destijds niet in te zien. Thans, op een leeftijd waarop ikzelf vader ben van volwassen kinderen, echter des te meer...."
Mathy Peters
@mathy
BeantwoordenVerwijderenDank voor je reactie.
Ik besef heel goed dat niet iedereen van de protestgeneratie is stil blijven staan bij 'de heldendaden' uit zijn studentenjaren maar sommigen leren het nooit. Vandaar de blog.
De kunst is nu proberen vast te stellen wat van de zestiger en zeventiger jaren de moeite waard is gebleken. En dat vervolgens toe te passen en in te zetten in de omstandigheden van nu. Verre van makkelijk, dat weten we allemaal.
BeantwoordenVerwijderenMaar met cynisme komt men so wie so niet ver. In plaats daarvan kunnen we beter erkennen dat veel van wat we dachten en probeerden te praktiseren nogal naïef was. Echter: er lagen ideële en oprechte intenties aan ten grondslag. Zo zie ik het.
@mathy
BeantwoordenVerwijderenDe vraag is wat er van die goeie bedoelingen terecht is gekomen.
Velen zijn cynisch geworden. Ook zijn er veel voor hun verantwoording weg gelopen. Velen verdwaalden ideologisch in plaats van dichtbij de mensen te blijven. Enfin, de protestgeneratie heeft zijn tijd gehad en de geschiedenis zal oordelen.
We moeten dit weekend maar 's bezien hoeveel gevolg de Occupy Wall Street beweging in de diverse hoofdsteden zal krijgen. Want is die beweging tot nu toe geen verademing na al die doemverhalen over de volgevreten nieuwe consumentengeneratie die nog nooit tegenslag of weerstand van enige betekenis ondervond?
BeantwoordenVerwijderenZeker maar een zwaluw maakt nog geen lente. De werkelijkheid is taai, heel taai.
BeantwoordenVerwijderen@Mathy.
BeantwoordenVerwijderenTsja, als zoon van een babyboomer, ben ik net als Petrus iets minder mild. Het is iets te gemakkelijk om de radicale posities die jullie innamen op basis van apert foute analyses, te vergoelijken met goede bedoelingen. Ga er maar vanuit dat alle politiek activisme daarmee start; ook de Farc, Janmaat, Hamas, ETA, PVV en weet ik wat je nog meer verfoeit.
Omgekeerd, voor degenen die destijds al inzagen dat jullie analyses niet deugden, betrof het gevaarlijk gedachtegoed, dus niet zo onschuldig.
Geleerd van de jaren '60 heb ik in elk geval dat we beter niet een te romantisch beeld van onszelf (de mens) hebben. Dat voorkomt onnodige naïviteit en dus teleurstellingen. Het heeft nog best lang geduurd voordat ik ervan leerde dat links geen monopolie op "het goede" heeft.
Pff, dat ben ik weer even kwijt.
ps. het zal je niet verbazen dat ik ook licht anders oordeel over de Occupy-protesten.
@martijn
BeantwoordenVerwijderenDe gedachte dat Links het monopolie op het goede zou hebben, is volgens mij de oorzaak van het ontstaan van de uitdrukking "linkse kerk".