woensdag 3 maart 2021

CDA PRAATJES VULLEN GEEN GAATJES

 

Wopke met opgestroopte mouwen zou een betere illustratie zijn geweest van de verkiezingsslogan "Doorpakken" dan vier keer een brave foto met de bekende smile.  Vier keer is trouwens wel wat veel.

Ik zou als CDA lid reclame moeten maken voor mijn partij maar dat valt niet mee. Ik ben sowieso geen fanatiek lid. Ik beschouw het lidmaatschap voornamelijk als een burgerplicht. Politieke partijen zijn de zuilen waarop ons democratisch stelsel rust en dus moet je ze  stutten.



Ik steun de CDA zuil omdat die het dichtst bij mijn opvattingen over mens, maatschappij en politiek staat, maar het is geen een op een verhouding. Ik wil nogal eens met mijn partij van mening verschillen. Dat begint al met de wijze waarop Wopke lijsttrekker is geworden, hoe hij het lijsttrekkerschap in gemanoeuvreerd is door het partijbestuur en hun handlangers. Zijn schaatsselfie met Sven Kramer past bij zijn ego.

Het verslag van zijn werkbezoek aan het Brabantse Prinsenbeek in het laatste CDA blaadje is weinig zeggend. Volgens mij weet Wopke amper iets van Brabant en dus werkt hij alle cliché's af. Het CDA blad heeft naar mijn smaak teveel weg van een propagandablad waarin je niks leest over controverses of debatten over bijvoorbeeld biomassa, woningnood, migratie enz. 

Als je dan naar het verkiezingsprogramma kijkt dan zie je goede voornemens over asielbeleid, migratie en integratie, het lijkt wel Nieuwjaar, maar niks over het tekort aan woningen en de opvang van statushouders. Wie gaat voor bij de verdeling van woningen als er al genoeg zijn of komt er een loting, de gebruikelijke Nederlandse oplossing voor gelijke kansen politiek?

Hetzelfde geldt voor het klimaat. Ik vond het verkiezingsprogramma daarover zo mager dat ik de CDA fractie heb aangeschreven over hun opvattingen over biomassa, een land vol windmolens en zonnepanelen en dat heel Nederland vol komt te staan met zonnepanelen en windmolens en de Nederland van het gas af campagne.

Ik kreeg een  antwoord dat veel weg heeft van een sprookje met als titel "energiemix" ofwel van alles wat als het maar innovatief en veel belovend is. Teveel toekomst, te weinig met de benen op de grond van vandaag. Klimaat gaat ons land nog heel veel hoofdbrekens kosten en daar zou ik wel wat meer over willen horen. Mooie plannen zijn er al genoeg.

 

Een ding moet ik erkennen. Het CDA durft kernenergie op de politieke agenda te zetten. Een moedige stap als je in aanmerking neemt dat de milieuclubs daar pas over 20 jaar van willen horen.
 



1 opmerking: