woensdag 24 juli 2019

IS TROUW OOK MAAR EEN MENING?

Collage van een internetpagina van Trouw om ene indruk te krijgen hoe het eruit ziet. Je kunt natuurlijk ook even naar Trouw.nl gaan.

Sinds kort heeft een van mijn kranten, sorry ik lees twee kranten op internet, een nieuwe internet voorpagina. Beide kranten lees ik dagelijks op mijn bureau computer. Niet op de telefoon, dat is mij te ongemakkelijk. Alleen als ik langer uithuizig ben wil ik wel eens turen op mijn telefoon maar dan alleen naar de koppen.

Die nieuwe internetpagina van Trouw is typografisch en wat betreft vormgeving een chaos van kleuren, vormen en letters. Er zijn blauwgrijze en chroom-groene vierkanten, okergele en grijsblauwe cirkels met daar binnen kleine pasfoto's, er zijn grote en kleine foto's met of zonder teksten, getekende illustraties enz. De nieuwe internetpagina lijkt een getrouwe afspiegeling van de chaos in de wereld en in die van meningen. 

Door elk artikel een eigen kleur, vorm en letter te geven, heeft Trouw als het ware zijn redactie volledig geïndividualiseerd. Het ziet er naar uit dat Trouw de trend volgt van individualisering van de Nederlandse samenleving: minder samen, meer apart. Ik vergat het bijna, er is nog wel een soort indeling als je door de bomen het bos ziet. Die indeling bestaat uit de koppen voorpagina, verdieping, opinie, religie&filosofie, duurzaamheid&natuur, cultuur&media, achterpagina. De klassieke indeling van nieuws, binnenland, buitenland, redactioneel enz. is blijkbaar achterhaald. 

Ik heb de indruk, ik heb er geen systematisch onderzoek naar gedaan, dat kranten veel meer dan vroeger een mening zijn geworden. Nieuws is hun vlag, mening hun lading. Trouw is net als NRC en Volkskrant ook maar een mening naast allerlei andere meningen zoals bijvoorbeeld De Telegraaf. Maar meningen kun je tegenwoordig overal vandaan halen en dan vooral uit de Social Media als Facebook, Twitter, Instagram enz. Hoe lang kun je als krant met je meningen daar tegenop boksen?

Aan de Trouw internetpagina te zien, gaat het bij die krant vooral om meningen die van doen hebben met religie, filosofie, duurzaamheid, natuur, cultuur en media. Breed en trendy maar is het wel duurzaam? Ik denk het niet. Misschien is het wel een gevecht met de tijd waarin kranten zijn terecht gekomen. Straks hoeven veel mensen die meningen niet (meer) en verdwijnt de krant in het Grote Vergeetboek van de Geschiedenis.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten