zondag 23 december 2018

FOTOGRAAF JOSEF KOUDELKA IN MUSEUM HELMOND




Josef Koudelka is een van de fotografen die mij geïnspireerd samen met fotografen als Dorothea Lange en Edwin Weston, fotografen voor de Amerikaanse Farm Security Administration in de jaren dertig en de Franse fotograaf Cartier Bresson met zijn “moment decisive”. Toen ik zag dat Museum Helmond een tentoonstelling van Koudelka had, ben ik zo vlug mogelijk naar Museum Helmond getrokken.


Foto van Josef Koudelka bij de ingang van de tentoonstelling


Dat was meteen ook mijn eerste bezoek aan dat museum. Het museum is niet een van de bekendste in Nederland maar dat neemt niet weg dat het een prachtig, goed verzorgd museum is, eentje dat zonder meer een bezoek waard is. 


Een van de eerste foto's die ik zag van Koudelka (Tsjech van geboorte) en meteen mijn verbazing en bewondering wekten. 'The Exiles Cycle (Angel)',
Josef Koudelka, Czechoslovakia, 1968

Museum Helmond hoort bij een groeiend aantal Nederlandse “buitengebied” musea die zeer de moeite waard zijn om te bezoeken vanwege hun tentoonstellingen en collecties. Je hebt er bovendien geen parkeerproblemen. Je hoeft niet in een eindeloze rij wachtende te staan en je niet door massa’s te worstelen om de kunst goed te kunnen zien.  Ik hoop na dit bezoek dat museum Helmond in de toekomst nog meer tentoonstellingen organiseert van bekende fotografen. 

Panoramafoto van een olie landschap te zien op de tentoonstelling. De foto maakt deel uit van een serie industrielandschappen die Koudelka de afgelopen dertig jaar maakte. De foto's zijn 3 meter breed en gemaakt met een speciale camera gemaakt door Leica.


De tentoonstelling ‘Industries’ van Koudelka is indrukwekkend. Ten eerste vanwege het formaat van de panorama foto’s. Je wordt als het ware opgenomen in de industrielandschappen die Koudelka heeft gefotografeerd. Ten tweede vanwege de ongenadige blik van Koudelka op het industrielandschap. Koudelka brengt de meedogenloze vernietigingsdrang van de industrie in beeld, de keerzijde van onze vooruitgang, een schaduwkant van onze technologische vooruitgang die veel groter is dan we beseffen.

CZECH REPUBLIC. Black Triangle region (Ore Mountains). 1993. The limit of a coal-mine. Te zien op de Koudelka expositie in Helmond.

Die meedogenloze blik van Koudelka wordt nog eens versterkt door zijn keuze voor zwart-wit foto’s. We zien sombere, donkere landschappen met hier en daar een enkele grijstint onderbroken door industriële tekens die de verlatenheid en de vernietiging van het aardse schoon nog eens extra versterken. Het zijn richtingwijzers voor onze ogen in verlaten en desolate landschappen. Deze tentoonstelling is aan te bevelen voor elke fotograaf die meer wil dan mooie plaatsjes maken en die beseft dat foto’s ook kunnen helpen om inzicht te krijgen wat wij mensen met moeder aarde uitvreten. Gaan kijken dus, tot 27 januari Museum Helmond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten