dinsdag 16 oktober 2018

DE EENZAAMHEID VAN DE ONGELOVIGE 61


 
Brochure voor de radia dealers "A world of entertainment is open to you". Het is dit type brochures dat de TC Infomatie groep maakt maar dan voortaan in kleur.
Voor de eerste keer in mijn leven kom ik in een van de reusachtige gebouw van Philips Strijp. Met een kleine hand bediende lift kom ik op de zesde verdieping. Het is goed om werk te hebben maar de hele dag in een piepklein hokje op en neer zoeven tussen zeven verdiepingen likt me een treurig bestaan. Maar je weet natuurlijk nooit wat zo een man in zijn eigen tijd verzint om het leven te doorstaan. Hij heeft in ieder geval een goed humeur en dat is meer dan je van veel mensen met leukere banen kunt zeggen.

Mijn toekomstige werkkamer ligt vanuit de lift meteen om de hoek, aan de kop van het gebouw. Ik deel de hoge, ruime werkkamer met 3 andere TCI collega’s. De grote ramen opgedeeld in kleine ruiten geven uitzicht op de typekamer in de hoek van het andere gebouw. Het is ook onze typekamer, ik krijg een van de meisjes toegewezen om mijn werk uit te tikken. Langs de witte muren staan aan beide kanten hoge grijze metalen archiefkasten, nu ook een voor mij.

Onze bureau’s staan tegenover elkaar. Gelukkig brengt het werk met zich mee dat we door heel Strijp en soms buiten de fabriekspoorten zwerven om technisch-commerciële informatie te verzamelen om er informatiebrochures van te maken voor Philips dealers all over the world. Als je elkaar de hele dag zit aan te staren vanachter je bureau zou je op den duur ruzie kunnen krijgen net als echtparen die te lang op elkaars lip zitten. Op de vensterbank staat het karkas van een onafgewerkte transistorradio. De luidspreker bungelt er los aan alsof de middelgrote draagbare radio een optater heeft gekregen van  een boze luisteraar. Collega E. heeft de radio ergens in de catacomben van Strijp, een proefband of radiolaboratorium, versierd.

Mijn baas is een kleine man die lichtgebogen pijp rokend door de gangen sloft. Zo te zien heeft het leven hem niet altijd goed behandeld, toch is hij steeds vriendelijk, belangstellend en geduldig. Hij weidt af en toe graag uit over zijn tijd bij Philips en zijn vakanties in Normandië en Bretagne, mij onbekende gebieden. Hij gaat nooit ergens anders heen op vakantie. Ik verwacht ooit in mijn verdere leven deze landstreken  aan te doen. Voorlopig ben ik nog niet verder geweest dan België en Luxemburg.

Hij is radio ingenieur en voor zover ik dat kan beoordelen niet de eerste de beste. Ik krijg van hem twee door hemzelf geschreven boeken. Een over de beginselen van de radio en een over geluid en luidsprekers. Het radioboek heb ik bijna helemaal uitgelezen. Ik weet hoe een radio werkt maar het blijft een wonder van techniek. Hoe is het mogelijk dat geluid kan worden omgezet in radiogolven die vanaf een antenne op een willekeurige zwerftocht door de ruimte worden gestuurd om ergens ver weg te worden opgepikt door de antenne van een willekeurige radio die de radiogolven perfect terugzet in hetzelfde geluid? Technisch is het allemaal verantwoord, de weg van microfoon naar radiogolven naar de luisteraar via een radiokastje, maar het blijft een wonder.
(verschijnt elke dinsdag)

2 opmerkingen: