dinsdag 9 januari 2018

DE EENZAAMHEID VAN DE ONGELOVIGE 22

Jezus aan het Gas.                                                            ©petrus nelissen

Mijn verliefdheid op Stella maakt me van een jongen in korte broek tot een met lange broek. Er is meer te beleven op aarde dan vrienden, school, verkennerij, sporten en lezen. Er zijn ook meisjes waar je zo maar verliefd op kunt worden, als door de bliksem getroffen, van de ene minuut op de andere. Nu mijn eerste verliefdheid er op zit, is de vraag hoe het nu verder moet? Zal ik opnieuw verliefd worden en zo ja op wie dan, en waar dan en wanneer dan en wat komt er na verliefdheid? Liefde en trouwen? Hou oud moet je daarvoor zijn? Vragen, vragen en nog eens vragen maar antwoorden, ho maar. Er zit niks anders op dan door te gaan met leven. Komt tijd, komt raad.

Ondertussen weet ik ook nog maar amper wie ik zelf ben. Ik herinner me dat ik mij als jongetje heb afgevraagd hoe het zou voelen om naakt te zijn zoals Jezus aan het kruis dat boven het voeteneinde van mijn bed aan de houten wand hangt. Om aan alle onzekerheid een einde te maken heb ik meteen mijn pyjama uitgetrokken en ben naakt op bed gaan liggen zoals Jezus, met mijn benen gekruist en mijn armen uitgestrekt naar links en rechts. Mijn kruis bedek ik net als bij Jezus met een stukje laken. Ik ervaar mijn lichaam intenser, het geeft een gevoel van bevrijding. Ik val in een diepe slaap. De volgende dag vraagt mijn moeder waarom ik naakt in bed lag.

Ik hoor van klasgenoten allerlei merkwaardige bijzonderheden over mijn jongenslichaam. Wat moet ik bijvoorbeeld met de verzekering van een klasgenoot, bekend om zijn kennis van zaken, dat je penis stijf kan worden en dat als je er aan trekt er zaad uit spuit? Op weg naar meer ontdekkingen, ga ik met enkele klasgenoten naakt lopen op de heide. Maar daar worden we geen van allen wijzer van. Het is spannend en ongewoon, maar meer ook niet. Over meisjes krijg ik te horen dat kinderen bij de geboorte uit hun vagina komen. Hoe dat in zijn werk gaat, kan ik me niet eens voorstellen. Ik heb trouwens nog nooit een vagina gezien. Zo te horen is het een raadselachtige en wonderlijke wereld bij jongens als meisjes. 

(verschijnt elke dinsdag)

2 opmerkingen:

  1. Al die ontdekkingen. De kerk had er maar moeilijk mee :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele grote existentiële vragen voor pubers die het toch al moeilijk hadden met de wereld.
    Mooi dat je er zo over kunt vertellen!!

    BeantwoordenVerwijderen