maandag 11 december 2017

KUNSTSTAD WIEN 18

Een bezoek aan het 21er Haus, Museum voor Hedendaagse kunst,
mocht natuurlijk niet in ons programma ontbreken,
zeker niet als er een tentoonstelling is van de Chinese Totaal Kunstenaar
Ai Wei Wei.
De opvallend elegante in het wit geklede figuur is de officiĆ«le kunstuitlegger
voor groepen die het museum bezoeken.
Hij staat voor een vloer vol met gebroken antieke theepotten aangelegd door
Wei Wei als onderdeel van zijn tentoonstelling "translocation-transformation"
(Verplaatsing (migratie) - verandering).
Detail van de door Wei Wei gereconstrueerde 14e eeuwse tempel
"The Wang Ancestral Family Hall",
een tempel uit de Ming dynastie van de Wang familie,
belangrijke theehandelaren in die tijd.
Tijdens de culturele revolutie werd de familie verjaagd en de tempel aan zijn lot overgelaten.
De tempel staat in het midden van de inkomsthal van het museum.

Links de door Ai Wei Wei in het 21er Haus gereconstrueerde 14e eeuwse tempel
van de Wang familie. Rechts de oorspronkelijke tempel in China.

Bij de tentoonstelling van Ai Wei Wei hoorde ook de grote vijver voor het
Paleis Upper Belvedere met daarin 1005 gebruikte zwemvesten
die in de vorm van een F Lotusbloem zijn gegroepeerd.
De zwemvesten verwijzen naar de vluchtelingen die de Middellandse Zee overstaken.
De vijver is omringd door 12 koppen van dieren die de Chinese sterrenbeelden voorstellen.



Terwijl de tentoonstelling van Ai Wei Wei objecten bevat uit de werkelijkheid 
die verwijzen naar een geestelijke werkelijkheid,
staan in de andere zalen van het museum vaak onbegrijpelijke dingen.
Ik word daar moedeloos van.
Soms lijkt hedendaagse kunst meer op een cryptogram voor hoog geschoolden 

of is dat allemaal nep?


Hedendaagse of tijdloze kunst?


"Een normaal mens of een normale vrouw?".


Licht en Leven.


Levend schilderij.


Object dat Subject is.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten