vrijdag 17 november 2017

DE EENZAAMHEID VAN VLAANDEREN 13

Moslima met kind, Brussel metro, 2009


Men beweert dat integratie van nieuwkomers versneld kan worden met behulp van taal - en burgerschap - cursussen. Dat kan een beetje helpen maar nooit veel. Je verandert een mens zijn identiteit, zijn geloofsovertuiging zo maar niet. Mensen en hun gedachten kun je niet kneden als wassen poppen. Je moet ook nog uitkijken dat het niet een soort heropvoeding wordt want daarmee je doe je de vrijheid en waardigheid van mensen geweld aan. 

Migranten hebben hun identiteit nu eenmaal opgebouwd in een heel andere leefwereld, met een eigen cultuur, taal, geloofsovertuiging, gebruiken, sociale verhoudingen enz.  Oorlogsvluchtelingen moeten de habitat waarin zij dit alles hebben opgebouwd ook nog eens van de ene dag op de andere verlaten. Ze worden met geweld ontworteld en moeten dan vervolgens wortel proberen te schieten in een ander land met een heel andere taal en cultuur. Niets is dan meer vanzelfsprekend, je taal niet, je geloof niet en je gebruiken niet. Moslim vluchtelingen naar een Europees land hebben daarbij een extra handicap. De doorsnee Europese cultuur is christelijk en seculier en dat staat ver af van de gebruikelijke Moslim cultuur. De verschillen die overbrugd moeten  worden, worden onderschat door beide kanten.

Vluchtelingen komen blijvend in een spagaat tussen hun eigen cultuur en die van hun nieuwe land. Ze horen voortaan thuis in twee culturen - twee landen vaak - maar nooit helemaal. De migrant die blijft, ontdekt zijn moeizame verhouding met zijn nieuwe land en het wantrouwen waar hij tegen aanloopt. De migrant die terugkeert, ontdekt dat zijn voormalige landgenoten ook niet op hem of haar zit te wachten. Zelfs na jaren weet je als migrant niet voor welke voetbalploeg je moet zijn, die van je oude of die van je nieuwe thuisland? De meesten maken er maar het beste van. 

(verschijnt elke vrijdag)

1 opmerking:

  1. Aanpassing en flexibiliteit zijn van beide kanten nodig. Zolang de een niet zijn gewoonten door de strot duwt bij de ander maar beiden elkaar gewoonten en gebruiken respecteert, kan die aanpassing heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen