woensdag 14 december 2016

GREETINGS FROM NEW YORK 2008

'The Big Apple', afdruk op mat museum papier, uit de serie 'Greetings from New York 2008'

Met de hier gepubliceerde fotoserie ‘Greetings from New York’ nam ik in 2008 deel aan de jaarlijkse Photoview georganiseerd door het Vlaamse Centrum voor Beeldexpressie. Er was geen prijs aan verbonden behalve de eer dat je deel uit zou maken van de selectie voor de rondreizende tentoonstelling.

'NY Tourists', afdruk op mat museum papier, uit de serie 'Greetings from New York 2008'

Volgens de organisatoren was het vooral de bedoeling om vernieuwende fotografie te laten zien. Vernieuwend was mijn fotoserie zeker. Alleen niet volgens de jury. De voorzitter van de jury ergerde zich groen en geel aan de roze passepartouts. De foto’s zelf deugden uiteraard ook niet zo werd het publiek, bestaande uit een 50 tal inzenders, voorgehouden.

'The Subway', afdruk op mat museum papier, uit de serie 'Greetings from New York 2008'

Dat de serie een ironisch commentaar is op de gebruikelijke toeristen foto’s ontging hem. Het vernieuwende van geshopte digitale foto’s met een roze passapartout was ook niet aan hem besteed. Fotoshoppen was nog uit den boze. De door mijn buurman serie geshopte foto’s van een armzalig dorp in Wallonië werd om dezelfde reden afgekeurd.Vernieuwend is mooi maar het moet natuurlijk niet te gek worden. Overzichtelijke romantische zwart wit foto’s vielen daarentegen in de smaak.

'The backyard of our Harlem apartment, afdruk op mat museum papier,
uit de serie 'Greetings from New York 2008'

Ik heb het gewaagd het jaar daarop een zelf online gemaakt fotoboek in te zenden. Toen nog iets geheel nieuws, intussen helemaal ingeburgerd. Toen ik de afgewezen bijdrage ging ophalen, was te zien dat het pak met het fotoboek niet eens was open gemaakt. 

'Public Toilet', afdruk op mat museum papier, uit de serie 'Greetings from New York 2008'

Het jaar daarop heb ik nog enkele foto’s van mijn in de Brusselse metro gemaakte serie met wit passepartout gepresenteerd. Een aantal van de foto’s uit die serie zijn intussen op deze blog verschenen. Het was en is een unieke serie foto’s die mogelijk was geworden dank zij de digitale camera en mijn fotografische vrijmoedigheid, verworven tijdens vele jaren straatfotografie over de hele wereld.

'Central Park', afdruk op mat museum papier, uit de serie 'Greetings from New York 2008'


De jury had er geen oog voor. Een van de jury leden ergerde zich aan een groene flare op een van de foto’s. Volgens haar een technische fout bij het afdrukken. Flauwekul natuurlijk. Het was de flare van de oplichtende pijl die aangeeft aan welke kant van de metro je bij de volgende halte moet uitstappen. Het hoorde dus bij die foto zoals rimpels in de kop van een oude vrouw maar als je zelf nooit in de metro reist, dan weet je dat niet. Voor mij was de kous af. Ik stelde vast dat mijn fotografie niet langer besteed is aan Photo View.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten