petrus nelissen, "Compositie met Opera Roze", acrylverf en potlood op canvas, juni 2015 (30 x 40 cm) |
Deze compositie is een voorbeeld van mathematisch georganiseerde orde. Dat is op zich al een vorm van schoonheid, net zoals de schoonheid van een wiskundige formule. Men zegt dat een wiskundige formule pas deugt, als hij ook van een zekere schoonheid getuigt.
Schoonheid is dus gekoppeld aan orde maar teveel orde is ook weer niet goed. Dan wordt het saai, voorspelbaar en is er te weinig ruimte voor spontaniteit en gevoel. Ik heb dat in dit schilderij proberen op te vangen door nadrukkelijk de kleur roze toe te voegen. Dat doorbreekt het patroon van de primaire kleuren met zwart. Een enkele kleur kan dus voldoende zijn om te voorkomen dat een schilderij saai wordt als gevolg van een teveel aan ordening.
Dit schilderij was aanleiding om te experimenteren met "chaotische composities". Maar chaos alleen is niet te verdragen omdat er geen zingeving in te vinden is. Ordening is een uitdrukking van zingeving door het verstand (de ratio). Zonder zingeving geen ordening en omgekeerd.
Kijk maar naar het heelal. Vanaf het begin zijn mensen bezig met zingeving en ordening van de wereld en het heelal. Vanaf het begin heeft het heelal ons mensen ook ontroerd met zijn eeuwige schoonheid. Het universum lijkt gebouwd te zijn op wetten en schoonheid. Maar waarom die schoonheid en die wetten er zijn, weten we (nog) niet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten