maandag 30 juni 2014

TOON

'Toon', beschilderd oud ijzer. Hoogte 40 cm.
Toen mijn schoonvader overleed, al weer jaren geleden, kwamen we in zijn schuurtjes (hij was kolenboer geweest) heel veel oud gereedschap en oud ijzer tegen: zagen, moersleutels, engelse sleutels, grote en kleine hakmessen, sloten en sleutels, ijzeren platen en staven en wat al niet meer. Een ongelooflijke verzameling materiaal waarvan ik het jammer vond om het naar de oud ijzer handelaar af te voeren. Ik dacht dat ik er misschien ooit wel iets mee kon doen in de nieuwe creatieve fase van mijn leven. Oud materiaal opnieuw tot leven brengen, ook een mooie manier van herdenken.

Sinds ik het oude ijzer bewaar in een grote ijzeren kist die ik op straat had gevonden in Brussel, heb ik er met behulp van een lasser al wat aardige 'objets des arts' van gemaakt. Zo ook deze 'Toon', een klein monumentje voor 3 mensen die in mijn leven een rol gespeeld hebben. Ten eerste dus mijn schoonvader wiens oud ijzer ik gebruikt heb.

Ten tweede de naamgever van dit beeldje 'Toon'. Insiders weten dat daar Toon Hermans mee wordt bedoeld. Er is geen cabaretier, komiek of zanger die me zoveel lach en een traan, medemenselijkheid en warmte bezorgd heeft dan hij. Hij leerde mij pas goed inzien dat het tragische en komische dicht bij elkaar liggen, dat gewone mensen en dingen ook ongewoon kunnen zijn en dat we mededogen moeten hebben.

Ten derde is daar de Catalaanse schilder Miro met zijn kleuren en objecten. Een bezoek aan zijn museum Fundacio Joan Miro in Barcelona, ook al weer lang geleden, gaf mij een nieuwe beleving van creatieve vrijheid. Sindsdien kan ik de wereld telkens opnieuw met andere ogen bekijken en beleven.  

1 opmerking: