De foto waarmee ik een Kodakprijs won. Veracruz, Mexico 1975 |
Ik doe niet zo gauw mee aan een
fotowedstrijd. Ooit, toen ik tijdens mijn verblijf in Mexico besloten
had om meer tijd (en geld) te besteden aan de fotografie, heb ik
meegedaan aan een wedstrijd. Ik wilde wel eens weten of ik ondertussen
wat geleerd had van het bestuderen van de meesters in de fotografie.
Vooral aan de Life library of photography (een uitgave van Time-Life
books) heb ik veel gehad.
Tijdens een vakantiereis maakte ik een
paar foto's aan het strand van Veracruz die qua compositie en
lichtval geschikt waren voor deelname aan een wedstrijd. Het soort
foto's dat geliefd is bij de gemiddelde kijker: een beetje
romantisch tafereel (dank aan de regen) in zacht strooilicht. Dat bleek zo te zijn. Mijn
eerste de beste inzending kreeg een eervolle vermelding en werd
gepubliceerd. Het negatief moest ik gratis afstaan aan Kodak voor
gebruik in advertenties enz. Ook een manier om goedkoop aan goed materiaal te komen. Ik vond dat niet erg. Die prijs was voor mij een
aanmoediging om door te gaan.
Wedstrijden had ik niet meer nodig. Ik
had genoeg zelfvertrouwen om mijn eigen gang te gaan. Pas tientallen
jaren later in België , besloot ik maar weer eens mee te doen. Zo
stuurde ik straatprotretten in voor een nationale fototentoonstelling
in Breda. De organisatoren waren enthousiast. Maar toen een van hen
zonder schroom vroeg om gratis exemplaren voor zijn eigen
verzameling, besloot ik van deelname af te zien. Ik had geen zin om
mijn foto's aan zulke mensen te geven.
Een van de 8 digitale foto's uit de serie "De groeten uit New York". |
Aangemoedigd door publicatie van foto's
in 'Beeldexpress', het blad van de Vlaamse amateurfotograaf en
filmer, besloot ik aan een door hen georganiseerde selectie voor een tentoonstelling
mee te doen. Het moesten eigentijdse foto's zijn.
Ik wilde wel eens weten of ik met mijn tijd was mee gegaan met mijn
inmiddels digitale foto's. Bij mijn eerste inzending ergerde een
vooraanstaand jurylid zich aan de door mij gebruikte rose gekleurde
passe partouts (kaders). Mijn uitleg dat dit prima paste bij de
foto's werd hardvochtig terzijde geschoven ook al werd algemeen
erkend dat de foto's goed waren.
De tweede keer was er een jurylid die meende dat ik vanwege een groene weerschijn een technisch onbenul
was, terwijl het ging om een serie unieke foto's gemaakt in de metro onder soms bar slechte omstandigheden. Een kunststukje mag ik wel zeggen, niet alleen technisch maar ook fotografisch inhoudelijk. Maar mijn uitleg mocht ook hier niet meer baten, hoewel een ander
jury lid - een foto journalist die beter besefte dan de academica wat er komt kijken bij het maken van foto's onder dergelijke omstandigheden - nog een poging deed een positief geluid te laten horen. Een
derde inzending in de vorm van een fotoboek liep helemaal op niets
uit.
Natuurpunt, 30 december 2013. De foto past mijns inziens bij de uitleg van Wim Helsen die bij het woord groen zegt te denken aan moeiteloos. Alles wat natuurlijk is, groeit immers moeiteloos. |
Sinds die tijd doe ik niet meer mee.
Tot deze week, toen ik een email kreeg van een medewerkster van
Beeldexpress om mee te doen aan de 'The Green Wall', een wedstrijd met een groen thema dus. Nu ben ik
allergisch voor alles wat als groen of duurzaam wordt aangeprezen,
die woorden zijn modieuze pasmunten geworden zonder inhoud, maar ik werd over
gehaald door een filmpje van de Vlaamse cabaretier en acteur Wim Helsen als jurylid.
Ik heb onlangs nog genoten van zijn
voorstelling 'De Prutser'. Naar aanleiding daarvan schreef ik de blog
“Het menselijk tekort”. Ik werd in mijn besluit gesterkt door het filmpje met zijn uitleg
van het thema (helaas lukt het me niet het hier te plaatsen). Ik besloot om twee foto's in te zenden die ik toch al
had gemaakt en wellicht beantwoorden aan wat hem voor ogen staat.
Vandaar dat ik toch nog maar een keertje heb meegedaan.
En wie weet, heb je nu weer prijs ...?
BeantwoordenVerwijderenNiet geschoten altijd mis! groet Sjouk.
BeantwoordenVerwijderen