Verplichte inenting (Pietro Purigno,St. Sebastian, 1489) |
Het lijkt allemaal zo
gemakkelijk. Je laat je kinderen tegen mazelen inenten en hup ze zijn
alweer veilig voor een ziekte. Wie kan daar nu tegen zijn? Daar moet
je toch idioot of achterlijk voor zijn en mensen die zich beroepen op
God zijn toch achterlijk? Dat weten we intussen dank zij de
wetenschap.
Maar is dat ook zo? Wat
weten we nu eigenlijk dank zij de wetenschap over ons en de wereld?
Een hoop veronderstellingen die niemand ooit echt kan toetsen en
zolang dat niet gebeurt, is er niks wetenschappelijk bewezen. Het
zijn allemaal veronderstellingen net zo goed als God een
veronderstelling is. De veronderstelling van de Oerknal en het
ontstaan van heelal, aarde, planten, dieren en mensen wordt
tegenwoordig voor waar aangenomen omdat de wetenschap in de loop der tijd zijn
gelijk heeft bewezen. De wetenschap is betrouwbaar.
Maar geld dat voor altijd en overal? Dat is nu net het moeilijke deel van de wetenschap. Waarom zijn er anders zoveel mensen tegen kernenergie en gentechnologie, toepassingen die we danken aan de
wetenschap, net als de auto, het vliegtuig, de radio, de fiets,
kolencentrales, de elektrische lamp, enz. Aan die toepassingen twijfelen we niet, zelfs niet als er een vliegtuig of raket is
neergestort, mensen in een auto verongelukt zijn enz. We blijven in
de wetenschap geloven ondanks de risico's. We nemen die zelfs op de
koop toe.
Maar volgens veel mensen is
kernenergie gevaarlijk en gentechnologie onnatuurlijk. Maar hoe gevaarlijk en wat is
onnatuurlijk? Is de anticonceptiepil wel zo natuurlijk ook al wordt
die wereldwijd aanvaard als een uitstekend middel voor
geboortebeperking? Is kunstmatige bevruchting natuurlijk? Is en
reageerbuisbaby natuurlijk? Niemand kan met zekerheid zeggen, ook de
wetenschap niet. Is kernenergie gevaarlijk? Volgens wetenschappelijke
statistieken niet gevaarlijker dan andere vormen van energie. Het
hangt er maar vanaf wat je nog wel en wat niet maatschappelijk
aanvaardbaar vindt.
Is het niet inenten tegen mazelen gevaarlijk? Dat ligt er maar aan. Mijn generatie is niet ingeënt. Ik heb gewoon de mazelen gehad en daar deed toen niemand ongerust over. Mijn moeder stelde zelfs min of meer opgelucht vast dat ik de mazelen had. Dat hoorde bij kinderziekten. Ik wil niet pleiten tegen inenting. Ik wil alleen maar vaststellen dat zulke zaken betrekkelijker zijn dan sommigen denken of beweren.
Is het niet inenten tegen mazelen gevaarlijk? Dat ligt er maar aan. Mijn generatie is niet ingeënt. Ik heb gewoon de mazelen gehad en daar deed toen niemand ongerust over. Mijn moeder stelde zelfs min of meer opgelucht vast dat ik de mazelen had. Dat hoorde bij kinderziekten. Ik wil niet pleiten tegen inenting. Ik wil alleen maar vaststellen dat zulke zaken betrekkelijker zijn dan sommigen denken of beweren.
Dit verschil in perceptie op grond van veronderstellingen -wetenschappelijk of religieus- schept verwarring. De een is voor kernenergie, de ander
tegen op grond van dezelfde risicoberekeningen. Hetzelfde is het
geval met gentechnologie of om wat lager bij de grond te blijven de
winning van (schalie)gas. Maar als de wetenschap niet in staat is het
verlossende woord te spreken over wat natuurlijk zou zijn en wat
niet, wat gevaarlijk is voor mensen en wat niet, waarom stellen sommigen zich dan zo arrogant op tegen mensen
die zich door andere veronderstellingen laten leiden dan die van de
wetenschap? Beschouwen ze de andersdenkenden als een bedreiging
of is het soms een kwestie van geld? Dat zou je wel denken als je
sommige van de argumenten leest om inenting tegen mazelen te
verplichten.
Als je inentingen gaat
verplichten waarom dan ook niet bewegen tegen hart en vaatziekten
(verplicht joggen, fietsen of zwemmen te controleren met een
registratiechip)? Waarom niet een verbod op het eten van (te) vet voedsel (Mc Donald verbieden) weggooien van
voedsel, elke dag douchen enz.? Allemaal zaken waarvan op de een of andere manier te bewijzen valt dat ze de samenleving op medische of
andere onkosten jagen.
Het gemak waarmee
sommigen voorstellen om inentingen te verplichten, vind ik
angstaanjagend. Alsof ingrijpen in je privé leven door de overheid
normaal is. Je zou het haast gaan denken. Blijkbaar geloven die
mensen vanuit aan zekerheid grenzende veronderstellingen in een soort heilstaat op
wetenschappelijke basis. Hoe gevaarlijk dat kan zijn, hebben het
communisme en fascisme in de afgelopen eeuw wel bewezen.
Wel of niet iets verplichten, hangt samen met het algemene risico. Als jij iedere dag junkfood eet, is dat jouw keuze en jouw leven. Je merkt dan zelf wel een keer de gevolgen, maar je buurman die zo slim is vegetarisch te eten niet. Mazelen is een besmettelijke ziekte. Als jij je kind niet laat inenten en het krijgt de mazelen, kan het ook het kind van de buurman aansteken. Met ziekenhuisopname of erger tot gevolg. Dit heeft verder niets met wetenschap of geloof te maken. Het is een simpele wetmatigheid. Zolang voorkomen beter is dan genezen, is verplichte inenting logisch. En God zal heus zijn vloek niet erover uitspreken. Waarom heeft hij dan immers de dokter gecreëerd?
BeantwoordenVerwijderen