zaterdag 20 april 2013

KONINGSLIED

Petrus, 'Vaderlandslievende Compositie in Rood, Wit en Blauw', olieverf en acryl op houten paneel, 70 x 85 cm


Oh God, een columniste van de Volkskrant is een petitie gestart: tegen het Koningslied. “Ik zeg Nee tegen wakker stamppot eten met drie vingers in de lucht. Uit protest tegen het zwakzinnige 'Koningslied' treed ik bij dezen af als Nederlands onderdaan', zo lees ik op de site petities24.COM. Zo weet ik er nog wel een paar. Ik treed af als Europeaan vanwege het zwakzinnige Eurosongfestivallied X. je mag zelf de titel invullen, wat niet moeilijk is. Ik vind ze zowat allemaal zwakzinnig. Ik treed uit protest af als Nederlands onderdaan vanwege de krankjorume koninginnedag feesten. Zo kun je natuurlijk nog een tijdje doorgaan want er gebeuren een hoop zwakzinnige dingen in Nederland.

Is dat een reden om een petitie te gaan beginnen? Nee, natuurlijk niet. Dan kun je wel aan de gang blijven met als gevolg dat de petitie zo bot wordt als een verroest scheermes. Deze petitie gaat nergens over behalve dat Sylvia Witteman als VK columniste heel graag haar goede smaak etaleert. Het is een EGO petitie. Een petitie van kijk mij eens goede smaak hebben.Mijn smaak is de jouwe niet en dus weg ermee. Een petitie dus om je eigen onverdraagzaamheid ten aanzien van de smaak van de ander te legitimeren en te propageren. Sylvia misbruikt de petitie voor haar eigen egotripperij.

En alsof dat nog niet genoeg is, gooit ze daarbij ook haar Nederlanderschap in de strijd. Wat wil ze daarmee? Laten zien dat het haar ernst is? Als dat zo is, moet ze opstappen als Nederlander als de petitie geen enkel effect heeft. Ze moet dan de eer aan zichzelf houden en dus maar Belg worden of Luxemburger, of Duits, Pools, Russisch of Zimbabwaan. Stapt ze niet op als Nederlandse dan is haar petitie een grote grap. Niet meer dan weer zo'n gevalletje van kinderlijke aandachttrekkerij, van opgefokte aanstellerij.

Vind ik het Koningslied mooi? Nee, absoluut niet. Ik hou niet van de muziek en ook niet van de tekst. Het is niet mijn keus. Maar ik begrijp wel waarom er een koningslied is. Mensen hebben behoefte aan warmte, samen zijn, geborgenheid en zekerheid. Dat kun je het beste allemaal tegelijk beleven door samen te zingen. Vroeger kon je dat allemaal beleven op de zondagmorgen in de kerk maar dat is verdwenen. De behoefte is gebleven. Het Koningslied is een plaatsvervangend religieus lied, een pseudo religieus lied. Het voorziet in een behoefte die bij veel mensen leeft. Gun ik dat die mensen niet? Natuurlijk wel. Dat is een kwestie van religieuze verdraagzaamheid maar dat zal Sylvia waarschijnlijk nooit of te nimmer begrijpen. Die is veel te druk met zichzelf en haar eigen smaak.

Naschrift.
Componist John Ewbank heeft bekend gemaakt dat hij zijn Koningslied terugtrekt vanwege de vele afzeiktweets. Zelden zo een vertoon van rancune en onverdraagzaamheid onder het mom van smaak meegemaakt als met dit Koningslied. Was dit de stok om de hond - het koningshuis, de Oranje comité's - te slaan?

8 opmerkingen:

  1. Het gaat er niet om of je voor of tegen een koningslied an sich bent. Ik heb daar bijvoorbeeld geen problemen mee. Pak het dan wel een beetje professioneel aan en maak er geen in elkaar geflanst wangedrocht van als nu is gepresenteerd. Wat Sylvia Witteman betreft: ze kan ook doen zoals zovele Nederlanders: de radio en tv mijden wanneer het weer langskomt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wijze woorden. Voor de rest lees hieronder Joost en mijn antwoord.

      Verwijderen
  2. Heeft men nog nooit gemerkt dat ( meer dan) de helft van Nederland alle teksten van een Marco Borsato uit het hoofd kent en met ziel en zaligheid meezingt? Dat de jongere helft van Nederland rapt als de overal opduikende best aardige gozer Ali B.? Dit muzikaal volksgevoel -religieus?- heeft lak aan "onze muzikale smaak" en aan "ons nederlands". En dat is al jaren zo..en ik heb hoogstens af en toe meegeneuried, zonder me nog elitair te voelen. joost tibosch sr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Joost. En dat mensen met kaarsjes staan te zwaaien op TV TROS avonden is ook langs ze heen gegaan. Ik noem dit soort muziek religieus omdat het tegemoet komt aan de behoefte van de mensen om een gevoel van lotsverbondenheid in voor en tegenspoed te delen. Zij hebben totaal geen behoefte aan het intellectuele Nederland dat hun dit soort gemeenschapsbeleving uit naam van vooruitgang, rationaliteit, redelijkheid of wat dan ook wil ontzeggen. Maar ja, een antenne voor wat onder de mensen leeft, heb je of heb je niet. Als je te vol bent van jezelf, heb je die antenne natuurlijk zo-wie-zo niet.

      Verwijderen
  3. http://www.youtube.com/watch?v=JVpG8v6SL9Y

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het koningslied was zelfs nog erger dan wat Frans Bauer pleegt te zingen. Daar zit tenminste nog een duidelijk herkenbare melodie en tekst in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een egotripper die de egotripperij van anderen veroordeelt. Maar inhoudelijk sluit ik me wel bij Silvia aan. Als dit lied het beste is wat Nederland zijn koning te bieden heeft ga ik me een beetje schamen. Ofschoon ik dit meteen relativeer als ik denk aan de handelingen die moesten leiden tot een regeerakkoord. En de motivatie achteraf, nog droeviger.
    Als dit het beste is wat een coalitie zijn land te bieden heeft... Krijg een land dan toch wat het verdient?

    BeantwoordenVerwijderen