maandag 31 december 2012

CLUSTERFUCKING



“Jongeren krijgen straks alles over zich heen. Wij betalen voor de verzorgingsstaat, bouwen een studieschuld op, krijgen een onzeker arbeidscontract, komen moeilijker aan een woning en krijgen later minder pensioen. Clusterfuck is de militaire term voor zo'n samenloop van omstandigheden. Niet alleen binnen de vakbeweging, maar ook bij politici en werkgevers is daar onvoldoende oog voor.”

Ik had nog nooit gehoord van clusterfucking maar dankzij een interview met FNV Jong voorzitter Dennis Wiesrma, weet ik nu wat hij bedoeld: genaaid worden. Door wie? Tja, dat wordt niet duidelijk. Is het waar? Nee, natuurlijk niet. Wie ook maar even nadenkt, beseft dat Dennis – om het eigentijds te zeggen – bullshit verkoopt.

Wie betaalt de verzorgingsstaat? Toch niet alleen de jongeren? Ik weet niet beter of alle werkenden dragen door premie en belastingbetaling bij aan de verzorgingsstaat. Degenen die meer verdienen meer, degenen die minder verdienen minder. Dat hoort zo in een beschaafd land.

Jongeren bouwen een studieschuld op, beweert Dennis. Of wij van mijn generatie dat niet gedaan hebben? Na mijn studie moest ik 11.000 guldens in 10 jaar tijd afbetalen (1972 – 1982) en dan had ik nog geluk. Er waren er bij die een veel hogere schuld hadden. Ik heb er niemand over horen klagen terwijl toen toch ook niet iedereen meteen een dikke belegde boterham verdiende. En wat lees ik op de site van 'Dienst uitvoering onderwijs'? Je kunt als uitwonende student een studiefinanciering van bijna 1000 euro per maand krijgen waarvan de helft geleend is, tenminste als je je studie niet op tijd afmaakt anders wordt het omgezet in een gift. Ik wrijf mijn ogen uit. Ik kan het niet geloven. Ik lees het nog eens, en nog maar eens. Het staat er echt. Natuurlijk, je moet wel doorstuderen, je werk doen en weten wat je wilt en niet stom gaan liggen rond vallen. Ik weet het. Het kan op die leeftijd heel moeilijk zijn om niet stom rond te vallen. Ik heb in mijn tijd ook een zooi klunzen meegemaakt. Maar moet de gemeenschap daarvoor opdraaien? Moeten andere jongeren die ondertussen wel werken dat betalen?

Dennis beweert dat jongeren moeilijker aan een woning komen. Moeilijker dan wie? Bedoelt hij de oudere generaties? Mijn jaren vijftig generatie moest sparen voor een aanbetaling van de woning waarna ze, als ze een vaste baan hadden, een lineaire of een annuïteitenhypotheek konden afsluiten. In tegenwoordige termen is dat een hypotheek waarbij je gedwongen wordt af te lossen. Ik ben er blij mee want crisis of geen crisis mijn huis is nu na 30 jaar betalen helemaal van mij. Ik heb altijd gevonden dat dat een hele zorg minder was. Om misverstanden te voorkomen. Het was toendertijd voor elk beginnend gezin moeilijk om een huis te kopen of zelfs maar te huren. Daarom hadden we vanaf de jaren zestig tot de dag van vandaag de beruchte krakersbeweging in vooral de grote steden. Weet Dennis dat niet?

Later en minder pensioen voor de jongeren van nu beweert Dennis. Hij vergist zich, hij bedoelt natuurlijk nu al minder pensioen maar dan wel voor de gepensioneerden van nu. Er zijn er die een korting van 7% aan hun broek krijgen. Dan heb je ongeveer 40 jaar gewerkt en dan krijg je dit. Wat moet een gepensioneerde daaraan doen? Een bijbaantje nemen? Alsof ze daar op zitten te wachten. Wie zegt dat Dennis en zijn generatie straks een lager pensioen zal hebben? Misschien wordt zijn huis straks wel heel veel waard. Vliegt zijn pensioen omhoog dank zij een heel gunstig beursklimaat. Dennis krijgt later pensioen, dat is waar, maar zijn generatie studeert langer, voor een groot deel op kosten van de belastingbetalende werkenden, en leeft langer. Of wil Dennis in het kader van een vroeger pensioen een paar jaar korter leven?

Tot slot een puntje waarin ik hem gelijk geef. Er wordt teveel geknaagd aan het arbeidscontract. Mensen, zeker jonge mensen, mogen wel wat meer zekerheid hebben in werk en inkomen zodat ze met een geruster hart een gezin kunnen stichten als ze dat willen, zich verder kunnen scholen of nieuwe initiatieven kunnen ontwikkelen. Daar ligt werk voor de vakbeweging ook voor FNV Jong.

Het interview met Dennis Wiersma (26) staat in nummer 23/20/12/12 van FORUM, Opinieblad VNO-NCW Ondernemers, politiek en maatschappij, blz.32 en 33.

4 opmerkingen:

  1. @Petrus: een blog recht uit je hart geloof ik : -)

    Ook ik verbaas me over het gekwetter van onze jongere generatie. Ik stond op mijn 13e in een fabriek met 5000 man in een grote hal koper te smeden en grote loeizware pijpen te buigen in de hitte van grote vuren en branders. Daarnaast heb ik al mijn studie in de avonduren moeten doen en ben daar op mijn 14e, drie avonden per week mee begonnen. Dus een studieschuld heb ik nooit gehad, wel een bull.

    Ook heb ik een tijd in het buitenland gewerkt waardoor ik (en mijn vrouw) onevenredig veel gekort worden op onze AOW. Ondanks dat ik 47 jaar heb gewerkt – vaak veel meer dan 40 uur per week – heb ik maar 28 jaar pensioen opgebouwd dat zogenaamd waardevast was. Na één keer een inflatiecorrectie te hebben gehad hield dat op, dus mijn pensioen is al behoorlijk veel gezakt tov wat mij was beloofd. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Ik ga graag elke discussie over dit onderwerp aan met welke jongere dan ook. Ik neem aan dat ze geen van allen op 47 arbeidsjaren uit zullen komen : -), maar wel verwachten voor meer dan 28 jaar pensioen te ontvangen : -))

    Alleen heb ik geen jonge mensen in mijn omgeving die ik hoor piepen. Mijn eigen kinderen en hun vrienden in ieder geval niet en ook niet de kinderen van onze vrienden.
    Waar die muffe lucht van kleine klagertjes vandaan komt is mij dan ook een raadsel, maar ik weet wel dat het erg moeilijk is om vandaag aan de dag binnen de journalistiek je boterham te verdienen.

    Eventjes iets anders, een bijzonder belangrijke vraag: Eten jullie in België met oud en nieuw ook oliebollen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook een gelukkig nieuwjaar gewenst. Die heb je alvast binnen!
    Verder: tja, het blijft tobben. Of je nu jong of oud bent of er iets tussenin. Soep eten etc..
    Nu net dat laatste waar ik toch even een kanttekening bij wil plaatsen: je kan het dan wel eens zijn met de vakbond, maar de vraag is maar helemaal of een zogenaamd 'vast' contract meer zekerheid beidt dan een tijdelijk contract. Volgens mij een hardnekkig misverstand dat dat zo zou zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aad heeft gelijk. Als het bedrijf op de fles gaat, heb je aan een vast contract ook niet veel. Uiteindelijk sta je dan toch ook op straat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @JP
    Dat is nu net de vraag. Waar komen die jonge klagers vandaan? het zal verdorie toch niet zo zijn dat de vakbeweging nu net alleen maar het zelfbeklag aantrekt want dan zit de zaak goed vast. In mijn directe omgeving komen ze in ieder geval niet voor en daar zitten recht geaarde vakbondsleden.
    Nee, in België eten ze smoutebollen zo ver ik weet tijdens de kermis maar niet met oud en nieuwjaar.

    @aadverbaast
    Dank voor de goede wensen. Absolute zekerheid bestaat niet. Dat zou het andere uiterste zijn. Er moet een wereld te winnen zijn tussen dit en het andere uiterste van de werknemer als weggooiblikje. Vergeet niet dat zonder 'vast contract' je geen hypotheek etc. kunt afsluiten. Dat kun je natuurlijk ook veranderen, maar de vraag is dan weer hoe?

    @ZJA
    Zie mijn reactie op aadverbaast.

    BeantwoordenVerwijderen