dinsdag 15 december 2015

SJORS EN SJIMMIE

petrus nelissen, "Sjors en Sjimmie", acrylverf op digitaal bewerkte prent op canvas,
november 2015 (60 X 60 cm);
Ik ken de strip Sjors en Sjimmie uit mijn jeugd. Eerst stond de serie in de Panorama. De bovenstaande afbeelding komt uit de strip in de Panorama van 29 december 1949. Toen kon ik nog niet lezen. Ik leerde Sjors en Sjimmie veel later kennen. Daarna heeft de strip in de Pep en de Eppo gestaan. De beide jongens woonden toen bij ene Kolonel en Sally. De strip was aan de tijd aangepast. De geschiedenis van de strip, net als zoveel strips uiteindelijk gebaseerd op een Amerikaanse strip, kun je nalezen op Wikipedia

Sjors en Sjimmie zijn van voor de tijd dat politieke correctheid nog niet was uitgevonden. Zwarte mensen werden nog onbekommerd neger genoemd en witte mensen blanken. Nu stoort het sommigen dat Sjimmie een getekend is volgens het toenmalige cliché beeld  van zwarte mensen. Dat Sjors ook een clichébeeld is van witte Nederlanders, daar stoort men zich niet aan of veel minder.

Sjors is slimmer dan Sjimmie, al speelt ook hij zijn rol in de heldendaden en de ondeugendheden die de twee uithalen. Als kind en jongere is bij mij bij het lezen van de strip, nooit de gedachte opgekomen dat Sjimmie vanwege zijn huidkleur en uiterlijk minder slim zou zijn. Het was gewoon een gegeven dat ook tussen blanken bestaat. Sommigen zijn nu eenmaal slimmer dan anderen. 


petrus nelissen, "Sjors en Sjimmie", acrylverf op digitaal bewerkte afdruk op canvas, detail.

Sjimmie spreekt gebroken Nederlands. Dat zou en vorm van racisme kunnen zijn, ware het niet dat Sjimmie's moedertaal nu eenmaal niet Nederlands is en dan is het dus weer niet zo verwonderlijk. Sinds ik in België woon heb ik vele malen Franstaligen gebroken of krom Nederlandse horen spreken. Ik denk dat als ik een vreemde taal spreek, de anderstaligen mijn zinnen en uitspraak soms ook als krom of gebroken ervaren.

Ik vrees dat racisme en discriminatie altijd zullen blijven bestaan. Het is een gemakzuchtige manier om je wereld te ordenen en veel mensen zijn nu eenmaal gemakzuchtig en hebben behoefte aan overzichtelijkheid.



2 opmerkingen:

  1. Ik las de strip in de Eppo. Ik onderschrijf je verhaal. Nooit aan racisme gedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee ook ik heb nooit gedacht dat Sjimmie als gekleurd stripfiguur representatief voor gekleurde mensen zou zijn. Ik vind echt dat hele gedoe bij jullie in NL zwaar wordt overtrokken. Moet even aan gisteren denken (Spanje)toen ik in een overvolle auto-onderdelen winkel vroeg wie de bestuurder van de Peugeot was die mijn geparkeerde auto had geblokkeerd. Van wie is de Peugeot met daarin een Marokkaanse mevrouw vroeg ik en de winkel barstte in lachen uit over zoveel correctheid. El coche en donde la Mora es mia zei een Marokkaanse mijnheer. Een Marrokaan is Moro (Moor)een Afrikaan is Negro (Zwarte). Maar uiteindelijk is het toch meer de vorm dan de inhoud hier, want ik geloof dat de hypocrisie stijgt met de correctheid. Het veinzen in NL maakt me ziek. Groet van Sjoukje uit Spanje

    BeantwoordenVerwijderen