woensdag 12 november 2014

NEW MINIMALISM 54 (met toelichting 1)

New Minimalism Number 87, Marrakech 11 January 2014


New Minimalism Number 88, Marrakech 12 January 2014
Toelichting I

New Minimalism” is de naam voor een fotografisch project dat je kunt omschrijven als een voornamelijk intuïtieve fotografische zoektocht het minimale in alles wat ons omringt: kleur, vorm, compositie, structuur, tekst, ruimtelijke ervaring enz. Het is een brede definitie waardoor niks als onderwerp wordt uitgesloten. Het hangt voornamelijk af van hoe je naar de dingen kijkt. Dat nu maakt het ook persoonlijk want iedereen kijkt immers anders. Het gaat dus om goed om je heen kijken, een wezenlijk fotografische houding om het daarna vakkundig in beeld brengen.

Soms biedt het minimalistische zich als het ware aan je lens aan. Het is een minimalistisch object op zich. Maar even zo vaak is het een deel van een groter geheel en dan wordt het een kwestie om het goed fotografisch vast te leggen. Het kan om een minimalistische vorm gaan of een samenstel van vormen zoals een minimalistische compositie of structuur. Maar het kan ook om allen de kleur gaan. Maar een combinatie van beide -vorm en kleur – overtuigt misschien nog wel het meest als New Minimalistische foto.

Ik heb gekozen voor de term “New Minimalism” om het fotografisch project te onderscheiden van de kunststroming “Minimalism” die na de Tweede Wereldoorlog in vooral de Verenigde Staten is ontstaan. Die stroming beperkte zich overigens niet tot de beeldende kunsten, schilderkunst en beeldhouwen maar manifesteerde zich ook in de muziek. Uiteraard bestaat er een directe verwantschap tussen deze kunststroming en het “New Minimalistische” fotoproject. Die verwantschap is voornamelijk met Europese kunstenaars als de kunstschilders Piet Mondriaan (1872-1944) en Kazimir Malevich (1879 – 1935) en de beeldhouwer Constantin Brancusi (1876-1957), die ook worden gerekend tot het Minimalisme. Het is in dit verband interssant om te signaleren dat Mondriaan zich in zijn werk liet inspireren door de toen nog nieuwe jazz muziek en de dans.

Dat aan het einde van de negentiende eeuw en het begin van de twintigste eeuw allerlei nieuwe kunststromingen ontstonden zoals het Minimalisme had zeker ook te maken met de opkomst van de fotografie. Dank zij de Noord Amerikaanse Kodak en de uitvinding van het kleinbeeld negatief kon al snel iedereen fotograferen. Foto's konden voortaan net zo goed of beter de werkelijkheid weergeven als schilderijen, zo nodig ook net zo romantisch, klassiek of academisch.

Het gevolg was een nieuwe zoektocht bij schilders naar het wezen en de aard van de aloude schilderkunst: wat is kleur, wat is licht en wat is ruimte? Als een realistische weergave van persoon of landschap voortaan net zo goed of nog beter op een foto kan worden vastgelegd, waartoe dient de schilderkunst dan nog? Minimalisme maakt deel uit van die zoektocht net als kubisme, expressionisme enz. Het resultaat was dat de schilderkunst nieuwe wegen in sloeg waar het publiek tot op de dag van vandaag vaak maar moeilijk of niet aan kan wennen. Vooral het brede publiek blijft vasthouden aan het zichtbare en herkenbare.

Dat er vervolgens een wisselwerking plaatsvindt tussen schilderkunst en fotografie ligt voor de hand. Niet alleen worden schilders fotografen of omgekeerd, maar schilders beginnen foto's te gebruiken als bron van inspiratie. Dat gebeurt nu nog steeds zoals bijvoorbeeld het geval is bij de eigentijdse Nederlandse -Zuid Afrikaanse schilder Marleen Dumas en de Belgische schilder Luuc Tuymans. Maar er zijn natuurlijk ook fotografen die zich laten inspireren door de schilderkunst. Dat is dus ook het geval met “New Minimalism”.

Wordt vervolgd


Geen opmerkingen:

Een reactie posten