Foto gemaakt op 'EURANTICA' in Brussel. |
Wat is kunst? Het lijkt wel of op die
vraag geen antwoord mogelijk is. Om van de heisa af te zijn roep je
maar gauw dat smaken verschillen en dat tegenwoordig eigenlijk alles
mag (vroeger niet dus). Onbevredigend is dat. Ik waag daarom maar
eens een poging. Of het nieuw is, weet ik niet. Ik denk het niet.
Alles is al eens ooit bedacht of toch bijna alles.
Het lijkt mij dat “kunst in materie
gestolde geest is”. Het voordeel van deze definitie is dat alles
kunst is wat door mensen wordt gemaakt. Een lekker brede definitie
die niks uitsluit. Ze strekt zich uit van Disney's Bambie tot
Rembrandt, van smartlap tot klassieke muziek, van café dancing tot
ballet. Immers alles wordt met de geest van mensen gemaakt. Niemand
anders maakt kunst ook al kunnen apen een doek opleuken met kwasten
en verf. Maar hoe mooi ze ook schilderen, het is geen schepping van
de aap. De aap was het instrument in handen van mensen.
Het woord schepping brengt ons op het
spoor van het Bijbelse scheppingsverhaal. Volgens dat verhaal (Het
boek Genesis) is de wereld geschapen door God, in ons geval op te
vatten als een soort bovenmenselijke geest, een Super Geest, de
uiteindelijke Grote Kunstenaar. De gedachte aan een Grote Kunstenaar
is in strijd met het wetenschappelijke theorie dat de wereld en dus
de kosmos ontstaan is uit een Grote Knal (waarvan het
wetenschappelijke bewijs dezer dagen weer dichterbij is gekomen).
Daar zou geen Grote Kunstenaar aan te pas zijn gekomen. De materie
heeft zichzelf geschapen.
Foto gemaakt op 'EURANTICA' in Brussel. |
Naar menselijke maatstaven is dat
onmogelijk. Uit eigen ervaring weten we dat er niets uit zichzelf
ontstaat behalve dat wat we gewoonlijk de natuur noemen. Die bestaat
buiten onze wil en geest. Die is er altijd geweest, denken we toch.We
hebben er ook niks over te vertellen, Aangezien we zelf ook deel
uitmaken van die natuur, hebben we dus ook niets over onszelf te
vertellen of toch wel omdat we Geest hebben? Dat is dan weer een
raadsel.
Kunst als schepping van de geest is dus
eigenlijk een ontkenning van de wetenschappelijke opvattingen dat
alles uit de materie zou zijn ontstaan. In de wetenschap wordt de
geest naar de materie gevoegd, in de kunst is het andersom, daar
wordt de materie naar de geest gevoegd. Zelfs wij mensen voegen ons
in bepaalde kunsten naar de geest, zoals bijvoorbeeld in het
toneelspel. Op toneel worden de geest van de schrijver, de regisseur
en spelers tot leven gebracht, herschapen zou je kunnen zeggen.
Hetzelfde is het geval in ballet en film. Ook muziek is een
schepping, eerst van de componist en dan van de muzikant die het werk
uitvoert, ook een kunstenaar.
Religie is ook een vorm van kunst of
eigenlijk een samenraapsel van vele, misschien wel alle kunsten die
wij mensen beheersen: geschriften en boeken, ceremoniële kledij,
religieuze muziek (ook wel geestelijke muziek genoemd), toneel,
schilderkunst, architectuur enz. Religie is de kunst van alle kunsten
samen. Niet zo gek als je bedenkt dat met religie de mensen zich
richten tot de Grote Kunstenaar.
Foto gemaakt op 'EURANTICA' in Brussel. |
Tegenover deze Grote Kunstenaars zijn
wij mensen maar kleine kunstenaars. Dat moet ons nederig maken. Maar
zoals kinderen opstaan tegenover hun ouders zo staan wij mensen op
tegen de Grote Kunstenaar. We willen zelf de plaats van de Grote
Kunstenaar innemen. Vanuit de Grote Kunstenaar gezien deugt dat
natuurlijk niet. Hij of zij heeft ons mensen dan ook verjaagd uit het
(Kunstenaars )Paradijs zoals we in het boek Genesis lezen. De grote
zondeval heet dat.
Maar wij mensen ontkennen het bestaan
van de Grote Kunstenaar met dank aan de wetenschap. Maar gek genoeg,
de wetenschap is op zijn beurt ook niks anders dan een schepping van
onze geest. Zonder geest geen wetenschap. Als De Grote Kunstenaar
een verzinsel is van onze eigen menselijke geest kunnen we dus zelf
wel degelijk ook Grote Kunstenaars zijn. Nederig zijn is dus nergens
voor nodig. Is dat zo?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten