Portret van de Heilige Joannes van het Kruis gemaakt tijdens zijn leven Zie voor meer informatie Museo San Juan de la Cruz Ubeda |
Sinds begin dit jaar
ben ik scheurkalenderfilosoof. Zo doe ik tenminste nog wat aan mijn
aloude liefde want van filosofische boeken lezen komt weinig of niets
als je zelf wat wil filosoferen en daarover ook nog een blog
schrijven. In al zijn eenvoud kan zo'n scheurkalender toch wel
inspireren. Neem nou 14 januari met als leus “het niets is
onstabiel” volgens de mij onbekende Lawrence Krauss in 'Universum
uit het niets. Waarom is er iets in plaats van niets” (2012).
Krauss komt er volgens
de achterkant tekst niet uit. Het raadsel is nog niet opgelost en zal
voorlopig nog wel stand houden, aldus de toelichting van Stephan
Wetzels. De hedendaagse natuurkunde heeft er nog geen antwoord op.
Ik denk dat de hedendaagse natuurkunde er nooit op zal kunnen
antwoorden. De natuurkunde en de wetenschap in het algemeen is niet
bedacht als een zoektocht naar een antwoord op de vraag naar Het
Niets, maar als antwoord op de vraag van het hoe en waarom van Het
Iets. De natuurkunde is op het zintuiglijke gericht, het waarneembare
en dus niet toegerust om Het Niets te vinden.
In de werkelijkheid van
onze zintuigen is niets dan ook het tegenovergestelde van iets, de
ontkenning van het iets. Iets is in werkelijkheid dus altijd iets wat
we zien, horen, ruiken of voelen: een boom, een lied, een bloem of de
wind. Het niets is geen boom, geen lied, geen bloem of geen wind. Het
zintuigelijke niets is de ontkenning van het zintuigelijke iets. Dus
vanuit onze zintuigen is iets er wel of niet, maar dat niet bestaan
van dat iets is niet Het Niets want er is altijd wel iets anders.
Hallo, zijn jullie daar nog? Ik doe ook maar mijn best. Het Niets
bestaat alleen in ons hoofd. Het Niets is een geestelijke
voorstelling die in de zintuigelijke werkelijkheid niet te vinden is
behalve als ontkenning van iets.
Zo kom ik terecht bij
de Spaanse mysticus de Heilige Joannes van het Kruis die ik in de
ijver van mijn jonge jaren gelezen heb. Bij hem is Het Niets de
geestelijke weg waarlangs het Iets, in zijn woorden Het Alles of Al,
kan worden bereikt, het geestelijk Volmaakte. Om dat Volmaakte te
bereiken moest je geestelijk “de berg der volmaaktheid” beklimmen
of “De berg Carmel” (Joannes van het Kruis was Karmeliet). Hij
maakte een grove schets van die berg kort na zijn ontsnapping uit de
kloosterkerker van Toledo, eind 1578 of begin 1579, en schreef
daaronder in kernachtige bewoordingen enkele hoofdgedachten van zijn
leer om tot Het AL, Het Alles, Het Volmaakte te komen. Het zal
duidelijk zijn dat voor Joannes van het Kruis, het volmaakte
samenviel met God.
De originele schets van de Berg Carmel van de Heilige Joannes van het Kruis. |
De Berg
Carmel
Om te
geraken tot het smaken van ALLES – heb smaak in NIETS.
Om te
geraken tot het weten van ALLES – wil NIETS weten.
Om te
geraken tot het bezit van ALLES – wil NIETS bezitten.
Om te
geraken tot ALLES zijn – wees NIETS.
Om te
geraken tot at ge nog niet smaakt – moet ge gaan langs de weg van
het niet-smaken.
Om te
geraken tot wat ge nog niet weet – moet ge gaan langs de weg van
het niet-weten.
Om te
geraken tot het bezit wat ge nog niet hebt – moet ge gaan langs de
weg van het niet-bezitten.
Om te
geraken tot wat ge nog niet zijt – moet ge gaan langs de weg van
het niet-zijn.
Als ge bij
iets blijft stilstaan – werpt ge u niet met hart en ziel op het Al.
Om heel en
al tot het Al te komen – moet ge u van alles ontdoen omwille van
het Al.
Als ge
eenmaal helemaal tot het bezit komt van het Al – moet ge het
vasthouden zonder iets anders te willen.
Je zou de
leer van Joannes kunnen samenvatten als de leer van HET NIETS tot het
(volmaakte) IETS. Om daar te komen moet de geest rust krijgen door
het zintuigelijke iets achter zich te laten. “Omdat hij (de geest)
niets najaagt, vermoeit hem niets op de weg naar omhoog en drukt hem
niet bergafwaarts, want hij staat in het evenwicht van zijn
nederigheid.” (Zie voor de teksten hierboven blz. 1040 in 'Heilige
Joannes van het Kruis, eerste ongeschoeide karmeliet en kerkleraar,
Volledige Werken uit het Spaans vertaald volgens de kritische uitgave
van Simeon OCD en van inleidingen voorzien door Joannes A Cruce
Peters OCD en J.A. Jacobs e.a. , Hilversum – Antwerpen, uitgeverij
Paul Brand N.V. 1963)
Mag ik het er eenvoudigweg op houden dat je erin geslaagd bent van niets iets te maken :-)?
BeantwoordenVerwijderenEen aloude goocheltruc.
VerwijderenLaat ik van de gelegenheid gebruik maken u te wijzen op mijn volledige recensie van het betreffende boek, waaraan ik de filosofische kruimel in de kalender heb ontleend. Ik hoop dat ik u gaandeweg het jaar vaker mag inspireren!
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.8weekly.nl/artikel/10105/lawrence-krauss-vertaler-eddy-echternach-universum-uit-het-niets-waarom-er-iets-is-in-plaats-van-niets-waarom-is-er-eerder-niets-dan-iets.html
@Stephan Wetzels.
VerwijderenHartelijk dank voor uw reactie met de verwijzing naar de recensie van het boek. Ik zal die zeker met plezier lezen. Ik hoop ook dat ik nog vaak geïnspireerd mag worden. Metlichtgrijzewolkeninlonderzeelgroeten