Op de website van het IPCC staat het volgende over de organisatiestructuur van het panel.
“Het Intergouvernementeel Panel over Klimaatverandering is een panel van 195 aangesloten regeringen. Elk IPCC-lid wijst een Nationaal Focal Point aan. In gevallen waarin een land geen Focal Point heeft geïdentificeerd, wordt alle correspondentie van het IPCC gericht aan het ministerie van Buitenlandse Zaken. Vertegenwoordigers van de regeringen die lid zijn van het IPCC komen ten minste eenmaal per jaar in plenaire zittingen bijeen. De sessies worden bijgewoond door honderden functionarissen en experts van relevante ministeries, agentschappen en onderzoeksinstellingen uit de lidstaten en van waarnemersorganisaties. Het panel werkt bij consensus om te beslissen over het budget en het werkprogramma van de organisatie; de reikwijdte en de opzet van haar rapporten; kwesties met betrekking tot principes en procedures van het IPCC; en de structuur en het mandaat van IPCC-werkgroepen en taskforces. Het panel keurt ook IPCC-rapporten goed en keurt deze goed en kiest de IPCC-voorzitter, andere leden van het IPCC-bureau en het Task Force Bureau. “ (website IPCC)
Wie een beetje ervaring heeft met internationale organisaties weet dat benoemingen en aanstellingen vaak een kwestie van vriendjespolitiek of eufemistische gezegd netwerken is: de neef van de president, een schoondochter, een vriend die je ooit een dienst bewezen heeft, een politicus die eens wat anders moet enz. In Nederland gebeurt dit ook maar in andere landen is het gebruikelijk. Daarom is het goed om plannen en doelstellingen van internationale organisaties met een korreltje zout te nemen. In Nederland hebben we daar moeite mee. Vanwege ons geringe internationale gewicht hebben we de neiging ons vast te klampen aan internationale organisatie en willen we het liefst geloven dat ze politiek betrouwbaar zijn.
Het tweede korreltje zout is de gebruikelijke internationale koehandel tussen landen. Dat is al zo in de EU dus laat staan in de VN. Je wordt niet zo maar voorzitter, secretaris van een bestuur of bestuurslid. Je wordt ook niet lid van een wetenschappelijke werkgroep vanwege bewezen kwaliteiten al spelen die wel een rol.. Landen die meer betalen, hebben meer rechten en kunnen zich ook meer veroorloven. Nederland is daarop geen uitzondering. Ook wij sturen politici met een verlopen datum naar internationale organisaties om zich daar nuttig te maken. Ik denk aan voormalig politiek leider Ad Melkert, voormalig Tweede Kamer lid Eveline Herfkens, voormalig premier Lubbers en voormalig minister van landbouw Gerda Verburg.
Het VN klimaatpanel lijkt ook niet op ons Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) of het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Dat zijn wetenschappelijke instellingen die over het algemeen onafhankelijk zijn van politiek, bedrijfsleven enz. Zo een scheiding bestaat in veel andere landen niet, ook niet in Europa. Benoemingen zijn daar voornamelijk politiek gemotiveerd, zelfs in ons voorbeeldland Noord Amerika zoals onder voormalig president Trump tot op het schandalige af is gebleken.
Dat alles kan voor een deel ondervangen worden door transparante en open besluitvorming. Tot op zekere hoogte is dat met het VN Klimaatpanel het geval. Alle stukken en verslagen van de vergaderingen van het panel zijn te vinden op de website van het IPCC. We vinden er de structuur van het panel, de namen en samenstelling van het Uitvoerend Comité, de notulen van de vergaderingen enz. Maar krijg daar als buitenstaander maar eens een vinger achter.
Je kunt lezen tot je een ons weegt maar om er echt wijs uit te geraken moet je er een complete studie van maken en wie heeft daar de tijd, het geld en de kennis voor? Trouwens waarom zou je als wetenschapper of politicus je vingers branden aan het panel? De kans is groot dat je nog voordat je wat gezegd hebt, in de media wordt afgeserveerd.
De jaarverslagen van multinationals zijn transparanter, opener en in meer begrijpelijke taal gesteld dan de stukken van het Klimaatpanel. De topfunctionarissen van multinationals geven meer interviews aan kritische journalisten dan VN topfunctionarissen. Het VN klimaatpanel opereert overwegend als een ambtelijke organisatie in de schaduw van de VN Algemeen Secretaris. De leden van het panel mogen niet zelfstandig naar buiten treden ook niet als het om wetenschappelijke zaken gaat. Het is een strikte top-down organisatie die zoals alle ambtelijke organisaties de neiging heeft om zich te verschuilen achter procedures, regels en voorschriften.
(wordt vervolgd)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten