maandag 5 januari 2015

CHILIREIS 4: STRAATKUNST IN SANTIAGO

26. Straatfotograaf, Santiago 22 november 2014
De meeste foto's op deze blog zijn gemaakt op of rond de 'Plaza de Armas', zoals het centrale plein van Santiago en vele andere steden in Latijns Amerika heet. Het plein waarop gemarcheerd werd door de troepen van de Spaanse koloniale machthebber en later door het leger van het land zelf. Tegenwoordig zijn dergelijke pleinen het hart van het winkelcentrum van de stad. Zo ook dus in Santiago. 

In Santiago wordt het plein ook gebruikt door schilders en tekenaars. Het is een klein Montmartre a la Parijs. Het plein ligt er vanwege een of andere verbouwing niet in volle glorie bij. Door de schuttingen en omheiningen doet het wat rommelig aan maar dat mag de pret niet drukken. Het is er ook erg druk. Misschien is dat altijd zo, misschien zijn de mensen begonnen met de kerst inkopen.

27.Straattekenaar met vergrootglas, Santiagio 22 november 2014
Tijdens het fotograferen in het centrum van de stad zijn voor de eerste keer van mijn leven sinds ik reis en dat is al vele jaren, mijn zakken gerold. Na een half uur of wat langer wandelen ontdekte ik dat mijn portemonnee weg was. Eerst wil je het niet geloven en voel je nog een keer en nog een keer. Dan begin je al je zakken af te tasten totdat er maar een conclusie overblijft: de portemonnee is echt weg. Dan volgt de vaststelling van de schade. Gelukkig geen al te veel geld, al is 200 Euro natuurlijk ook niet niks.Dan volgt de rest: kredietkaart, rijbewijs en identiteitskaart. Gelukkig niet het paspoort.

Eerste opdracht. Kredietkaart blokkeren. Net nu het dringend nodig is, blijk ik niet naar het buitenland te kunnen bellen. Wat ik ook doe, het nummer dat ik intoets  bestaat niet volgens een senora van de Chileense servicio de telefono. Dan maar terug naar het hotel en daar bellen. Dat lukte gelukkig meteen. Daarna was het snel geregeld. Ik kon zelfs een reserve kredietkaart bestellen maar dan zonder code. Een ouderwetse kredietkaart die je door een stempelmachine moet halen. Dat helpt weinig. Ik heb toen met collega's kasgeld geregeld om de schade en de reiskosten te dekken.

28.Kunstig Allegaartje, Santiago 22 november 2014. De schilder haalt zijn inspiratie blijkbaar ook bij beroemde voorgangers. Op de voorgrond beneden rechts hangt een kopie van een schilderij van de beroemde Belgische surrealistische schilder Magritte. Daarboven een kopie van een schilderij van de nog beroemdere Spaanse surrealistische schilder Dali. De andere schilderijen hebben daarentegen niets met surrealisme.
Vervolgens getracht een verklaring van de politie te krijgen. Dat was minder gemakkelijk. In een mobiele politiepost vlak bij de plek van beroving, werd ik vriendelijk te woord gestaan. Na enig over en weer gepraat werd ik doorverwezen naar een andere politiedienst. Gelukkig konden we er naar toe wandelen. Ook daar werd ik vriendelijk ontvangen. Op zaterdagmiddag kon ik echter niet verder geholpen worden. Of ik maandagmorgen terug wil komen met 2 pasfoto's. dan zou tegen betaling een verklaring worden opgesteld. Ik werd wel gewaarschuwd dat  die echter alleen betrekking zou hebben op het verlies van het identiteitsbewijs. Verlies van andere documenten en van geld worden in een dergelijke verklaring niet opgenomen. We hebben er toen maar vanaf gezien. We besloten er op te vertrouwen dat de Belgische politie en administratie er straks thuis wel wat op zou weten. Dat bleek ook zo te zijn. 

29. Kleurige stijl, Santiago 22 november 2014. Deze kunstschilderij heeft een eigen soort Chileens impressionisme ontwikkeld.


30. Ingepakte Kathedraal, Santiago 23 november 2014. De torens van de kathedraal zijn als gevolg van werkzaamheden ingepakt. Waarschijnlijk vond men een "onthoofde" kerk geen gezicht en heeft men daarom reusachtig uitvergrote foto's tegen de verpakking geplakt. Dat is pas surrealisme en tevens een nieuwe variant op het werk van de bekende verpakkingskunstenaar Christo.


31. Straatzangeres, Santiago 23 november 2014. De zangeres met haar omgeving lijkt wel in scène gezet maar is levensecht.


32. Old School, Santiago 23 november 2014. Geen idee wat het half verborgen beeld achter de schutting betekent. Een verwijzing naar de oorspronkelijke bewoners van Chili, de Mapuche indianen? Links een straatfotograaf die zijn vroegere grote houten camera nog altijd gebruikt als een uithangbord voor foto's die hij nu digitaal maakt. 


33. Kardinaal, Santiago 23 november 2014. De kardinaal staat er wat verloren bij. Het lijkt erop dat hij samen met verpakte kerk attributen klaar staat om definitief te worden verhuisd naar een of andere opslagplaats voor afgedankte kerkelijke goederen.. 


34.Straatreclame met verkoopster, Santaigo 23 november 2014. Dit is een foto van contrasten: jong en oud, rijk en arm.

1 opmerking: