Hieronymus Bosch, De Landloper (De verloren zoon), paneel, Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam |
De beste manier om een
schilderij te leren kennen en te doorgronden is zo onbevangen
mogelijk te kijken. Natuurlijk, je moet ook kennis nemen van de
achtergrond van het schilderij maar dat moet niet alleen je leidraad
zijn. Eerst met je eigen ogen kijken en dan de achtergrond informatie
er bij halen. Dan pas leer je een schilderij kennen en wie weet
doorgronden.
Ik heb deze oefening
toegepast op de twee hier afgebeelde schilderijen van Hieronymus
Bosch. Waarom die twee? Omdat ze op elkaar lijken. Op beide
schilderijen is de centrale figuur een grijsaard die minzaam opzij
kijkt. Op beide schilderijen heeft hij dezelfde stok in zijn hand,
een soort primitieve wandelstok om bijvoorbeeld honden van je lijf te
houden zoals hij ook doet op de beide schilderijen. Je kunt onderweg
vaak agressieve honden tegenkomen. Op beide schilderijen heeft hij op
zijn rug een mand met een pollepel aan de zijkant. Dat lijkt
op mijn vroegere rugzak bij de verkenners waar de mok aan de
buitenkant hing. In de rugzak zaten reisbenodigdheden zoals kleding,
toiletgerei, bestek enz. Misschien is dat bij hem ook het geval. Simpele spullen voor onderweg. Op het ronde schilderij hangen ook nog
kattenvellen aan de mand. Dat is vreemd. Zijn kleding is op beide schilderijen
zichtbaar armoedig. Zijn broek heeft op de knie zelfs een gat.
Er zijn ook kleine
verschillen. Op het ronde schilderij heeft hij naast de armoedige
hoofdbedekking (er zit een gat in) een hoed in zijn hand. Die hoed
ontbreekt op het andere paneel. Hij draagt op het ronde paneel een
mes met daaronder een buidel aan zijn gordel. Het mes zou bedoeld
kunnen zijn als waarschuwing aan dieven. Op het ronde paneel is hij
ook nog gewond aan zijn scheenbeen. Misschien door een hond gebeten? Een merkwaardig verschil tussen de beide
panelen zijn de schoenen. Op het ronde paneel draagt hij verschillend
schoeisel: een schoen en een slof. Op het andere paneel heeft hij een
gewoon paar schoenen aan.
Hieronymus Bosch, De Landloper (De Marskramer), Buitenkant van de zijvelugels van het Drieluik "De Hooiwagen", paneel 135x90 cm, Monasterio de San Lorenzo, El Escorial, Spanje |
De man is onderweg, zoveel duidelijk. Onderweg waar naar toe? Op het ronde paneel loopt
hij op een hek af, zo'n hek waar dieren niet doorheen kunnen maar
mensen wel. Je komt ze nog wel tegen op het platteland. Achter de
koe zie je een verlaten, nogal eenzaam landschap. In de verte rechts
lijkt een boer te staan. Er staat een lange paal op een heuvel, je
ziet een rivier met verderop een alleen staand huis. Geen uitnodigend
landschap maar ook niet helemaal ongastvrij.
Hij is net voorbij
gelopen aan een vervallen, onverzorgd huis waar in de deuropening een
stel openlijk en dus onbeschaamd staat te flirten. Een vrouw kijkt vrijelijk of
is het schaamteloos uit een venster en een man staat ook alweer schaamteloos
tegen de zijmuur te plassen. In het dakraam hangt nadrukkelijk een
witte mannen onderbroek. Op de punt van het dak zien we een stok met
een omgekeerde kruik. Alles wijst erop dat we hier een bordeel zien,
een huis van lichte zeden.
Op het andere paneel
(in feite twee gesloten luiken van een drieluik) zien we een
landschap vol gedoe maar we kunnen niet zien waar hij heen gaat behalve het bruggetje over water. Het gedoe rondom onze reiziger is
nogal bedreigend en zelfs gevaarlijk. Achter hem wordt een
uitgeklede man aan een boom vast gebonden terwijl een rover zijn
spullen op de grond doorzoekt. Naast hem ligt een wapen, een lans met bijl. Wat de man met de lange stok met kleren daar doet, is
dan weer niet duidelijk.
We zien we ook een stel
uitgelaten dansen met op de achtergrond een muzikant. Zijn het
herders? Hun schapen lopen en liggen er dan wat verloren bij.
Blijkbaar geven ze zich over aan plezier en wie weet wellust in
plaats van voor hun kudde te zorgen. Op de achtergrond aan de
overkant van de rivier zien we op een heuvel stellages staan die we
kunnen herkennen als galgen. Op de voorgrond schedels en botten met 2
kraaien, zo te zien symbolen van de dood. Heel in de verte dan wel
weer een vertrouwde kerktoren.
Hieronymus Bosch, De Hooiwagen, Middenpaneel van een Drieluik, 140x100 cm, Monasterio de San Lorenzo, El Escorial, Spanje |
Onze reiziger of is het
een zwerver kijkt op beide panelen minzaam alsof dat wat om hem heen
gebeurt hem niet raakt. Op het ronde paneel heeft hij zelfs iets van
een glimlach op zijn gezicht. Hij ziet er wakker uit, zijn ogen
staan helder. Er is geen spoor van drankgebruik wat op een zwerver
zou kunnen wijzen. Ook wijst niets er op dat hij een reizende
verkoper is of een ambachtsman op zoek naar werk. We zien een man
die zich niet van zijn pad laat afbrengen door wat dan ook in de
wereld.
Hij heeft een doel voor
ogen, een doel dat op de schilderijen niet nader wordt aangegeven.
Wat we zien is een reiziger die ondanks wereldse geneugten, dreigend gevaar en de aankondiging van dood op het
goede pad blijft, het rechte pad zouden wij nu zeggen. De man is zo
te zien overtuigd van zijn onzichtbare doel dat hij niet bang is voor wat in zijn omgeving gebeurd of zich niet laat verleiden tot vleselijke genoegens.
Vermoedelijk wist in de tijd van Bosch iedereen welk doel hier bedoeld werd. In onze tijd is dat niet zo duidelijk meer. In de tijd van Bosch was het doel een aan God toegewijde ziel die het goede wil doen. God bestaat niet meer sinds de Verlichting. Is daarmee ook elk geestelijk doel afgeschaft en zijn we nog slechts van en voor de wereld totdat het onverbiddelijke einde komt, het niets van na de Big Bang? Hebben we met god ook elk geestelijk leven afgeschaft?
Vermoedelijk wist in de tijd van Bosch iedereen welk doel hier bedoeld werd. In onze tijd is dat niet zo duidelijk meer. In de tijd van Bosch was het doel een aan God toegewijde ziel die het goede wil doen. God bestaat niet meer sinds de Verlichting. Is daarmee ook elk geestelijk doel afgeschaft en zijn we nog slechts van en voor de wereld totdat het onverbiddelijke einde komt, het niets van na de Big Bang? Hebben we met god ook elk geestelijk leven afgeschaft?
Zoals jij naar een schilderij kijkt, met oog voor alle details. Mij zou het nooit invallen dat daar van alles achter steekt.
BeantwoordenVerwijderen@ZJA
BeantwoordenVerwijderenEr is nog veel meer te zien maar daar is uitleg bij nodig omdat het gaat om de symbolische betekenis van een aantal zaken waaronder bv; een uil in een boom, een kruik op een bezemsteel enz.