Hieronymus Bosch (1450 - 1516), De Tuin der Lusten (detail rechterpaneel), Museum El Pardo, Madrid |
Eerst maar eens de roof
zelf in de Rotterdamse Kunsthal. Die bleek te simpel om waar te
kunnen zijn. Dieven door de achterdeur naar binnen. Hoe verzin je
het? Dan het geklungel van politie en veiligheidsagenten. De laatsten
merkten niet eens dat er muren leeg waren. Je vraagt je af of dit
geklungel verband heeft met de financiële barberij die in Nederland of
eigenlijk in heel Europa heerst en die ons ook van ons geestelijke
erfgoed dreigt te beroven? De financiële barbaren verkopen alles wat
los en vast zit. Ze ruilen alles om in geld net als de kunstrovers
die ons geestelijk erfgoed in de vorm van schilderijen te gelde
willen maken.
Beroofd van ons
geestelijk erfgoed, van ons collectieve geheugen zouden we helemaal
niet meer weten waar we mee bezig zijn. Soms weten we dat nu al niet
meer dus kun je je voorstellen wat voor gevolgen de verdwijning van
de Kathedraal van den Bosch betekent of de Notre Dame in Parijs, de
Tower in Londen of het Escoriaal bij Madrid. Het verschrikkelijke
gevolg zou een geestelijk ontheemd Europa zijn, een Europa zonder
collectief geheugen en dus zonder geschiedenis. We zouden
eenvoudigweg ophouden met bestaan.
En dan de rovers. Die
komen uit een verwaarloosde uithoek van Europa waar de beschaving
jarenlang heeft stil gestaan dank zij die andere hoer van het
materialisme (de eerste is die van het kapitalisme). Ik bedoel de
communistische partij van de Roemeense dictator Ceausescu, ook zo'n
rover van alles wat betekenis en geestelijke waarde heeft. Voor zijn
tijd was de hoofdstad Boekarest het Parijs van de Balkan. Je kon het
na zijn dood nog steeds zien, ook al was alles verwaarloosd en onder
een onverschillige laag stof bedekt. Een paar jaar later ontdekte ik in
het Roemeens Nationaal Museum in Boekarest boeiende stukken
schilderkunst uit heel Europa.
Op het TV Journaal
kregen we een glimp van het Roemeense dorpje te zien, ver weg over een rivier,
waar de rovers hun roversnest hebben. Ik zie een dorpeling zeggen dat
zijn dorpsgenoten de gestolen schilderijen niet eens voor niks zouden
willen hebben. Europees erfgoed stelen terwijl je uit een dorp komt
waar ze dat niet eens kennen? Hoe kan dat? Wie zijn schuld is dat?
Zij wisten dus niet eens wat ze deden? Ze waren slechts jachthonden
die op de geur van geld afkwamen. Hun
moeder verbrandde de schilderijen om haar zoon te beschermen. Een
normale daad voor een moeder. Het zij haar vergeven net als de
honden. Ze wisten niet beter. Maar de financiële barbaren, de
rovers van onze tijd die vergeven we niks. Die jagen we uit hun
tempels van glas en arrogantie zodat ze weer mens kunnen worden.
De VRT meldt dat één van de rovers zou hebben gezegd dat tenminste een aantal schilderijen helemaal niet is verbrand en zo kunnen worden teruggeven!
BeantwoordenVerwijderenmisschien zijn ze slimmer dan er wordt gedacht
BeantwoordenVerwijderen