Ingang van het Hamburger Bahnhof-Museum für Gegenwart - Berlin met links de grote hal met beelden. |
Wat moet ik met een stationshal vol
eigentijdse sculpturen van de Duitse Nationalgalerie in het Hamburger Bahnhof-Museum für Gegenwart-Berlin? Eigentijdse kunst is al
moeilijk genoeg en nu krijg ik een overzicht sinds de jaren zestig
dat geen overzicht is. Volgens de bijbehorende brochure onderzoekt de
tentoonstelling 'Body Pressure' de vele verschillende benaderingen
van de menselijke figuur sinds de jaren 60 door middel van een
selectie van werken uit de verzamelingen van de Nationalgalerie. Vrij
van elke tentoonstellings- architectuur is de grote Historische Hal
omgebouwd tot een met licht overgoten 'beeldentuin'.
Sinds de jaren zestig zijn beeldhouwers
vooral beeldbouwers geworden waarbij ze willekeurig welk materiaal
gebruiken: “The materiality of works changes dramatically beginning
in the 1960s; in addition to marble and bronze artists use plastic,
ceramics (dat was in de oudheid ook al zo, dus dat is niet zo nieuw),
wax, rubber, and even their own excrements”
Waar dient dat beeldbouwen voor? De
samenstellers van de tentoonstelling schrijven in hun korte voorwoord
in de gratis brochure dat “figurative sculpture no longer
symbolizes the claims of public representation, demonstrations of
power, religion, and mythology. It no longer serves as a monument. In
the context of feminist critique and the process-based art of the
1970s, sculpture expands into the dimension of the performative. The
body itself becomes a sculptural object. Often fragmented and
abstract, the figurative sculpture of the present always negotiates
our contemporary social and cultural context as well.”
Jeff Koons, Puppy, bij Museum Guggenheim in Bilbao. |
Een nogal raadselachtige tekst die
kunstkenners onder elkaar misschien begrijpen maar voor een
buitenstaander heeft het toch wel een hoog gehalte koeterwaals.
Bovendien worden er nog wel degelijk monumenten gemaakt voor de
openbare ruimte. Wat te denken van de 12 meter hoge schoothond van
Jef Koons dat nu staat tentoongesteld bij het Guggenheim museum in
Bilbao? Ik zou alleen niet zo gauw weten wat het symboliseert? Een
eerbetoon aan de puppy als troosthondje of juist een sarcastische
kritiek op het schoothondje als plaatsvervangend object voor liefde
en zorg?
Paul McCarthy, Michael Jackson and Bubbles (Gold), 1997-1999 |
Koons Puppy brengt me bij het beeld van
Michael Jackson and Bubbles (Gold) van Paul McCarthy dat vooraan in
de hal staat. Ik dacht eerst dat het van Koons was, want die had ook
al zoiets gemaakt. Ik lees in de brochure dat dit inderdaad het geval
is. Sterker nog “Paul McCarty's Michael Jackson and Bubbles refers
to Jeff Kooks' sculpture with the same title dating from 1988.”
Maar het beeld van Koons is lieflijk terwijl de uitvergrote Michael
Jackson van Paul McCarthy “een dimensie van het groteske
veronderstelt”, zo lees ik. De uitleg van McCarty van dit en andere
beelden van hem is dat “hij zoekt naar antwoorden op de absurditeit
van het bestaan, in het bijzonder van het belang dat we hechten aan
consumptie en de manier waarop we waarneming indoctrineren.”
Eerlijk gezegd, vindt ik in dit beeld
nog niet het begin van een antwoord op de absurditeit van het
bestaan, evenmin als op de vraag naar onze consumptie en de
indoctrinatie van de waarneming wat dat ook moge betekenen. Ik
veronderstel dat hij bedoelt dat hij onderzoekt hoe we door reclame
gemanipuleerd worden. Ik verdenk McCarthy ervan dat hij ons met zijn
pseudo filosofisch taaltje voor de gek houdt. Hij stelt zich voor als
de trendy criticaster van onze tijd maar over pakweg 100 jaar zal het
beeld gezien worden als een eerbetoon aan Michael Jackson en dat is
het natuurlijk ook.
Duane Hanson, Lady with Shopping Bags, 1972 |
Dan zie ik liever het super
realistische beeld van de Amerikaanse kunstenares Duane Hanson 'Lady
with shopping bags'. Het verrassende aan dat beeld is de
levensechtheid. Daar heeft de kunstenaar veel tijd in gestoken. Het
is een bekend beeld uit onze tijd. Je kunt de vrouw zo op straat
tegen komen waar dan ook in de wereld. Ik zie het als een
zachtmoedige kritiek op onze consumptiemaatschappij. Er spreekt
eerder medeleven dan spot uit en zo hoort het ook. Per slot van
rekening zijn we allemaal verdwaalt in onze eigen tijd. Wat Hanson
volgens de brochure over haar werk zegt, “I do not replicate life
but represent human values” , klopt wat mij betreft.
Georg Baselitz, Mänlicher Torso, 1993 |
Het is ondoenlijk om alle 23 beelden
hier te bespreken. Daarom nog eentje. Het beeld van Georg Baselitz
“Mänlicher Torso”. Voor mij was het in eerste instantie een
vrouwentorso vanwege de rode plekken in het kruis en op de borsten.
Een primitief houten beeld en daar hou ik van. Het zou een afgod
kunnen zijn uit een verleden. De rode verf is symbolisch voor de
offers die we geven aan die god. Ik hou ook van hout. Dat is levend
materiaal verwant aan ons mensen. De onaffe torso weerspiegelt het
onvolmaakte en dat zijn we per slot van rekening allemaal. Het
museumtaaltje in de brochure dat “the expressive coat of paint and
the traces left by the working process emerge from the tension
between figuration and abstraction in Baselitz' works”, neem ik er
maar voor lief bij.
Hedendaagse kunst is veel bla bla om niets. Mag ik dat zeggen? In elk geval denken en ik ken meer mensen die hetzelfde doen.
BeantwoordenVerwijderen