Ilya Mashkov, Portrait of a boy in painted shirt, 1909, Collection The State Russian Museum, St. Petersburg. |
Wat heeft Rusland met
Europa te maken? Dat is de vraag die ik mij opnieuw stel als ik
rondloop door de zalen van het Maastrichtse Bonnefantenmuseum met de
schilderijen van de tentoonstelling 'De Grote Verandering, revoluties
in de Russische schilderkunst 1895 -1917'. Cultureel en religieus is
Rusland verwant aan Europa. We lezen de grote Russische klassieke schrijvers als Tsjechov, Tolstoi, Gogol en Dostojevski en moderne schrijvers als
Pasternak, Solsjenitzin en Amalrik. We luisteren naar de werken van
klassieke en moderne componisten als Rachmaninoff, Prokofiev,
Khachaturian en Shostakovitch. We houden van het Russische ballet.
Rusland heeft net als Europa dezelfde Christelijke wortels en net als
in Europa spelen die nog altijd een grote rol in de cultuur, het
normen en waarden stelsel enz.
Daarom ben ik niet
verbaasd als ik op de tentoonstelling zoveel herken bij de Russische
moderne schilders van het begin van de Twintigste eeuw. Je herkent
het impressionisme, het pointillisme en het kubisme. Je ziet de
invloeden van Cézanne, van Chagall, Leger en van Picasso met zijn
kubisme. Het schilderij 'Portrait of a boy in painted shirt' van Ilya
Maskov, 1909 zou bij wijze van spreken gemaakt kunnen zijn door de
Nederlandse-Parijse fauvist Kees van Dongen. In het schilderij 'The
red square' van Kandinsky, 1916 zie je Chagall terug. 'Cow and violin' van
Malevich 1913 zou zo maar van Picasso kunnen zijn.
Wassily Kandisky, Moscow,The Red Square, 1916, Collection The State Tretyakov Gallery, Moscow |
Net als de Westerse
schilderkunst, raakte door de opkomst van de fotografie ook de
Russische schilderkunst op drift. Waartoe moest er nog geschilderd
worden? Voor het vastleggen van de werkelijkheid had je geen kostbare
kunstschilder meer nodig. Met een foto kon je op bijna elk elk moment
van de dag elk landschap, gebouw of gezicht vastleggen. Weliswaar
niet in kleur maar wel haarscherp en met meer detail dan een schilder
ooit zou kunnen. Er zat voor kunstschilders daarom niets anders op
dan hun kunst opnieuw uit te vinden. Wat hebben zij te bieden dat de
fotografie niet kan?
Die vraag is simpeler
te stellen dan te beantwoorden. Kunnen schilders beter een sfeer
vastleggen dan fotografen? Het is maar de vraag. Documenteren kunnen
fotografen in ieder geval wel beter. Kunnen schilders beter de ziel,
het wezen der dingen verbeelden en blijven fotografen noodgedwongen
aan de buitenkant van de dingen steken? Ik lees dat “Kunstenaars andere wegen zochten. Ze
verdiepten zich in theosofie, oosterse godsdiensten, esoterie en
occultisme. Malevich bijvoorbeeld was gegrepen door theorieën van de
dichters Chlebnikov en Kroetsjonych over 'zaum', een taal zonder
betekenis die mensen op een hoger, de ratio overstijgend plan zou
kunnen verbinden met elkaar en met de kosmos.” (artikel van Duncan
Liefferink, De geluiden van het Rode Plein, in een bijlage van Zuiderlucht, maart 2013, blz. 11.)
Kazimir Malevich, Cow and Violin, 1913, Collection The Russian State Museum, St. Petersburg. |
Wie denkt bij het lezen
van een dergelijke passage niet aan onze eigen Piet Mondriaan? Heeft
hij niet dezelfde weg gevolgd als Malevich, van natuurlijke
werkelijkheid naar kubisme tot volledige abstractie? Was hij niet net
als Malevich een theosoof ? De natuurlijke werkelijkheid was niet
langer hun inspiratiebron maar de zuiverheid van de kleuren en de
compositie. Deze kunstschilders keerden zich naar binnen, naar de
geest der dingen en schiepen zo een nieuwe geestelijke kunst.
Malevich presenteerde zijn vermaarde 'Black Suprematic Square' zelfs als een nieuw icoon, bijna letterlijk een opvolger van de
oude iconen van de Russisch Orthodoxe Kerk.
Helaas maakte de
Russische Revolutie o.l.v. De Bolsjewieken een einde aan deze
vruchtbare ontmoeting van de Russische met de Europese schilderkunst.
Door de zalen lopend vroeg ik mij af wat er gebeurd zou zijn als de
Bolsjewieken niet aan de macht waren gekomen? Zouden die
ontmoetingen tussen Oost en West uiteindelijk tot een grotere
verwevenheid en wederzijdse inspiratie geleid hebben? Zou Moskou of
Petersburg een centrum voor moderne schilderkunst zijn geworden zoals New York dat na de Tweede Wereldoorlog werd?
Ondanks hun grote inzet
voor en steun aan de Revolutie, onderwierpen de Bolsjewieken de
Russische avant-garde schilders uiteindelijk aan hun totalitaire,
pseudo wetenschappelijke opvattingen. Daarmee kwam een einde aan het
grote experimenteren. De Russische schilderkunst kwam tot stilstand.
In het Westen trok de karavaan van de schilderkunst ondertussen
verder op zoek naar wezen en betekenis van de schilderkunst en de
kunsten in het algemeen. Misschien dat nu weer de tijd is aangebroken
om elkaar beter te leren kennen of zullen nieuwe tsaren daarin
gesteund door de Orthodox Russische Kerk dat opnieuw moeilijk of
zelfs onmogelijk proberen te maken?
Ben niet zo thuis in de orthodoxe religie, maar volgens mij is die sinds de afsplitsing van de rooms-katholieke kerk toch wezenlijk anders dan onze religie.
BeantwoordenVerwijderenWezenlijk nou net niet. Het is een christelijk geloof. In de beleving en uitwerking zijn er grote verschillen. Het is orthodoxer gebleven en daardoor ook verticaler. Kerk en staat zijn niet gescheiden zoals in het Westen.
Verwijderen