zondag 14 januari 2018

NO SEX WITHOUT CONSENT

© petrus nelissen


De  #MeToo campagne begint te lijken op een persiflage van de ouderwetse klassenstrijd. De kapitalist is vervangen door de dikbuikige oude masturberende man in badjas, de vrouw is net als de arbeider het slachtoffer. Mocht je denken dat ik overdrijf dan is het misschien aardig om de volgende zin te lezen in een reactie op een open brief van vrouwen in Le Monde. 

“Forgive me also for not sharing in the pity the signers of this letter feel for the "victims" of the #MeToo movement (#BalanceTonPorc in France). No, not the women who have been variously raped, assaulted and (allegedly) confronted by old, overweight men in bathrobes, who have the power to make or break their careers, masturbating into potted plants.” ("Amazingly, some people still think men are the real victims of #MeToo",  Caroline Criado Perez, writer, broadcaster and award-winning feminist, on CNN.com, January 10, 2018)

De oproep van de Franse briefschrijvers waaronder de Franse actrice Catherine Deneuve, om toch vooral oog te houden voor de nodige nuances in de (seksuele) verhoudingen tussen man en vrouw is aan dovemansoren gericht. De feministische karavaan trekt verder, overtuigt van zijn eigen gelijk.

In Trouw bijlage ‘De Verdieping’ van 6 januari 2018 stuitte ik op een aardig voorbeeld van een nieuw soort feminisme. In een soort van ronde tafel gesprek van 5 feministen ( "Zagen aan de stoelpoten van mannen", interview: Petra Vissers) las ik dat mannen er maar op los kunnen versieren terwijl er op los versierende vrouwen voor sletten worden uitgemaakt. Dat moet afgelopen zijn vindt Anke Laterveer. Vrouwen moeten net als mannen een (seksuele) losbol kunnen zijn zonder dat ze dat verweten wordt. Feminisme als een strijd om seksuele losbandigheid voor vrouwen. Hoe verzin je het? 

In hetzelfde collectieve interview wordt door Milou Deelen geërgerd vastgesteld dat mannen met een grote bek voor assertief doorgaan en vrouwen niet. Dat is onrechtvaardig, zo vindt ze. Zij wil ook een grote bek hebben zonder terecht gewezen te worden. Persoonlijk vind ik dat niemand een grote bek mag hebben, maar ik ben waarschijnlijk het verkeerd soort man.

Nog een uitsmijtertje van Anke Laterveer en dan hou ik het voor gezien. “Oweja, mijn zoon van acht weet meer over de vagina dan de gemiddelde man van twintig.” Laten we hopen dat dit in de categorie stoere praat valt anders heb ik medelijden met de zoon en vraag ik me af wat voor soort mannen van twintig ze gekend heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten