zondag 10 december 2017

DE CATALAANSE KWESTIE

Catalaanse medewerksters in het Museum voor Moderne Kunst MACBA in Barcelona, 2009

Als ervaringsdeskundige in de Catalaanse kwestie ben ik voor TV gevraagd door DWDD, Pauw en Eva Jinek. Maar de Catalaanse kwestie is te serieus om tussen de soep en patatten van vermaak en jolijt te worden afgedaan. Dat zou een groot onrecht zijn tegenover de Catalanen. Vandaar deze blog. 

Ik ken een ervaringsdeskundige dankzij mijn vele bezoeken aan Barcelona. Ik ben er zelfs ooit naar het stierenvechten geweest! De Ramblas ken ik als mijn broekzak. Catalaanse kunstenaars als Picasso, Gaudi en Miro zijn mijn vrienden, figuurlijk dan toch. Ik heb gekampeerd aan de Costa Brava toen er nog maar nauwelijks toeristen waren.  Ik was alleen met vrouw en kinderen in het Dali museum in Figueras. Ik dronk cava en Freixenet bubbels toen Spaanse wijn nog onbekend was.

De Catalaanse kwestie ligt me zwaar op de maag, een moeilijk te verteren paella. Wat moet je er mee? Ik begrijp goed dat de helft van de Catalanen onafhankelijk wil worden. Wie wil geen eigen president (of een koningshuis), slagbomen aan de eigen grens, eigen geld (veel Nederlanders willen toch ook de gulden terug), eigen belastingen, een eigen leger met eigen generaals, eigen lintjes  enz. Kortom alles eigen.

Futuristische Paspop, Barcelona 2009

Het belangrijkste is natuurlijk dat je met niemand meer iets te maken hebt. Geen bemoeienis meer van idiote politici ver weg in een andere hoofdstad dan de jouwe waar trouwens rare lui wonen, fascisten naar het schijnt. Nee, ik begrijp de Catalanen wel.

Maar kan dat wel? De Engelsen denken van wel en gaan uit de EU. Wat zien we nu? Verwarring alom in het Verenigd Koninkrijk en politieke strijd hoe het nu verder moet. De eens zo harde stoere Brexit  is veranderd in een slappe pudding. Ze hebben de EU nodig, meer dan ze gedacht hadden. Maar ja, daar hangt wel een prijskaartje aan. 

Weet je wat ik nu zo gek vind van de Catalanen met hun ex-president Puigdemont voorop? Ze willen weg van Madrid en tegelijk bij de EU blijven maar als je met je buurman niet overweg kunt hoe denk je dat dan wel te kunnen met de 28 andere buren van de EU door een deur kunnen? Nog een laatste advies aan de Catalanen, als het mag. Ga eens met de Engelsen praten die weten ondertussen hoe het zit. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten