zondag 16 juli 2017

BEYONCE

Instagram foto van Beyoncé met haar een maand oude tweeling Sir en Rumi Carter.
Geplaatst op 14 juli 

Het is duidelijk dat Beyoncé met haar laatste foto gebruik maakt van de iconografie van de Heilige Maagd Maria, de Moeder van JC, het belangrijkste icoon van de Rooms Katholieke Kerk.

Van enige geestelijke inhoud is voor zover ik weet niks bekend maar dat hoeft natuurlijk ook niet meer. Stuitte hergebruik van heiligen beelden vroeger nog wel eens op een zekere schroom, in onze tijd waarin bijna niemand meer goed weet heeft van de geestelijke betekenis van de Moeder van God’s Zoon, kan dat zonder problemen. 

Het gaat om de marketing bedoeld om de marktwaarde van het merk Beyoncé te verhogen.  Ik zag dat vandaag al bijna 10 miljoen mensen het plaatje bekeken hebben. Dus de marketing van het merk Beyoncé is geslaagd. 

De vraag is vervolgens wat het plaatje voor haar volgelingen betekent, de jongeren van deze tijd? Voor puberende meisjes is ze vast een rolmodel, een model dat ook jongens graag zien.

Het is een drie in een plaatje: bruid, verleidster en moeder. Ze is gekleed als een dure maar vooral ook gewaagde bruid. Onder de waarschijnlijk kostbare (zijden) mantel zien we haar naakte benen, tussen de mantel haar blote buik met navel en uiteraard ontblote schouders. In tegenstelling tot een traditionele afbeelding van de Moeder Gods, etaleert Beyoncé haar vrouw zijn zonder seksuele schaamte.  

Sandro Boticelli (1450- 1510), De Geboorte van Venus,
omstreeks 1485, Uffizi museum te Florence.

Ze wordt omgeven door een lichtblauwe sluier die past bij de blauwe zee en lucht. Is dit een verwijzing naar de voor-Christelijke Godin Venus, de Grieks-Romeinse Godin van de Liefde? Dat zou best kunnen. Het verhaal wil dat Venus uit zee werd geboren, als het goed is, kwam ze aan wal op het huidige eiland Cyprus. 

Dat de katholieke Heilige Maagd Maria verwant is aan haar voorgangster Venus is geen geheim. Het is knap gevonden van Beyoncé dat ze deze twee iconen van de vrouw - Liefde en Moederschap- weet te combineren in een zoetsappig poezieplaatje waarop ze haar pas geboren tweeling toont. 

De Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons hergebruikt iconen uit de kunstwereld
o. a. voor een handtassen project van Luis Vuitton. Aan de tas hang een in rood
leer uitgesneden bunny, een handelsmerk van Koons.
Het plaatje doet ook denken aan het werk van de bekende Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons, die haar is voorgegaan in het hergebruik van iconen uit de kunstwereld. Ook hij schuwt marketing van de kunst iconen niet. Voor zijn werk worden intussen miljoenen betaalt.

Met dit moderne poezieplaatje biedt Beyoncé Instagram meisjes het rolmodel aan van de sexy vrouw en moeder aan, van schoonheid, rijkdom en geluk. De overdaad aan bloemen op de achtergrond laat over dit alles geen twijfel bestaan.

Een klassieke afbeelding van de Heilige Maagd Maria
met Jezus Christus, de Zoon van God, op haar schoot.
Haar houding van het hoofd en haar blik
 lijkt op die van Beyoncé.
Lucht, zee en bloemen op de achtergrond vinden we
ook terug op de foto van Beyoncé.

Er is maar een maar; haar gezichtsuitdrukking. Ze heeft de op Instagram en FaceBook gebruikelijke grimas van geluk weten te vermijden. Ze kijkt daarentegen met een zekere ernst. Blijkbaar wil ze het moederschap niet lichtzinnig voor het voetlicht brengen.


Moeten we na dit alles dan toch vaststellen dat Beyoncé beseft dat niet alles rozengeur en maneschijn is, dat vrouw en moeder zijn een grote verantwoordelijkheid is of heeft ze heel goede kunst adviseurs om zich heen? Misschien Jeff Koons?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen