vrijdag 26 mei 2017

HOE MARKETING ONZE MAATSCHAPPIJ GEK MAAKT


Als ik jullie trouwe lezers één advies mag geven, ga nooit verhuizen! Blijf zitten waar je zit en verroer je niet. Zeker niet als alles werkt zoals water, electra, internet, telefoon, post, bankrekening, ANWB, huisarts, ziekenzorg, enz.

Verhuis zeker niet vanuit een ander land. Je wordt er horendol van. Je komt vol afgrijzen voor een afgrond van ellende en onbegrip te staan. Je raakt verstrikt in eindeloze keuzemenu’s van allerlei instanties tot aan de huisarts, je bloedeigen bank en allerlei dienstverleners toe. Je moet telkens opnieuw praten met telefonisten die niks kunnen behalve een voorgeschreven protocol afwerken en je tot slot een fijne dag toe wensen.

Je krijgt emails en post in een pseudo-persoonlijke taal. De emails zijn vrolijke no-reply meldingen waar je niet op kunt reageren. Er wordt een hoogst persoonlijke dienstverlening in gesuggereerd die vals en onecht is. Het is niet persoonlijk en zal ook nooit persoonlijk worden.

Dat kan ook moeilijk als je alles vanuit een centraal punt wilt regelen en dat weten ze zelf ook maar al te goed. Niet voor niks wordt op het eind gevraagd of al je vragen zijn  beantwoord , of ze nog wat kunnen doen met als afsluiting een fijne dag. Nou de dag was al verpest door het keuzemenu, het gekletst tussendoor (dit gesprek wordt voor kwaliteitscontrole opgenomen) en de vraag of je nog wat vragen over het gesprek wil beantwoorden.

De marketing managers weten dus zelf ok heel goed dat ze flink naast zitten maar proberen hun geweten te sussen met dit soort onzin vragen achteraf. het opnemen is helemaal niet voor kwaliteitscontrole. Dat liegen ze. Het is bedoeld als controle van de klant of het eigen personeel en uiteraard ter intimidatie: word niet boos want we nemen alles op. r wordt ook gemeld dat het gesprek wordt opgenomen ter lering en training. Daar geloof ik niks van. Het is of bedoeld om het eigen personeel in de gaten te houden of om je straks als je herrie maakt je met je eigen praatjes te confronteren. Marketing leugens zijn het.

Kwaliteitscontrole! Aan me hoela! Achter de facade van al die zogenaamde klantvriendelijkheid schuilt een wereld van list en bedrog om je blijvend te verleiden bij hun te blijven, te kopen en te betalen. 

Zoals gezegd een onpersoonlijke wereld en dus moet er telkens aan de hand van  je postcode, je huisnummer, je naam en/of geboortedatum nagegaan worden of jij het ook echt bent die hen belt. Want ze kennen je niet en zullen je ook nooit kennen. De onpersoonlijkheid bij bedrijven als Ziggo, Vodaphone, Telfort? KPN of wat dan ook is groter dan in onze eigen overheidsbureaucratie en die blaast toch ook al een aardig partijtje mee in het ontmenselijken van onze samenleving.

Het ergst zijn dus de commerciële dienstverleners.  Dat is pure verkoopmaffia, een beter woord heb ik er niet voor. Alles voor het marktaandeel en de aandeelhouders. Daar draait alles om en dus doen ze er alles aan om je binnen te slepen met kortingen, toezeggingen en voorzieningen om je tenslotte te laten verdwalen in een  eindeloze brei van pseudo persoonlijke emails, websites, links naar websites, keuzemenu’s en wachttijden. Op het moment dat je je aan hen hebt overgeleverd word je door deze bedrijven als voer voor de leeuwen gegooid.

Wat denk je van dit krankzinnige email dat ik onlangs kreeg nadat ik en nieuw contract had bij een telefoonboer?

"Binnenkort krijg je je eerste rekening. Of misschien heb je 'm al gehad. Is het bedrag anders dan je had verwacht? Dit kan kloppen in de eerste maand. We hebben voor je op een rijtje gezet hoe dat kan komen en wat alles betekent. Wel moet je hiervoor even inloggen op My *."

Wel eerste even inloggen op je eigen pagina van *. Waar is die pagina voor bedoeld? Zogenaamd om je te informeren maar vooral om je koopgedrag in de gaten te houden en je te verleiden met weer een van hun vele marketingtrucks meestal een volstrekt overbodige aanbod. Een aanbod waar je echt niet gelukkiger van wordt maar waarschijnlijk wel gekker. 

Op het eind van dit bericht natuurlijk ook weer een mening vraag. De onzekerheid druipt er vanaf bij de opstellers van deze klets email.

"Wat vind je van deze e-mail?
  
bullet bullet bullet bullet bullet bullet bullet bullet bullet bullet
 1 is heel slecht en 10 heel goed"



Een normaal mens kan dit nooit bijbenen of je moet van huis uit thuis zijn in de Hoge School van bedrog, in het kleine lettertjes lezen, spreekvaardig zijn aan de telefoon, geestelijke behendig, je weg kennen in taal en spel, nuchter en rustig blijven. Maar er zijn grenzen aan je stressbestendigheid, hoe goed je ook getraind bent.

Boos worden is heel menselijk en normaal maar dat mag niet van deze bedrijven. Dan verdienen ze geen geld aan je dus wordt er van alles in de strijd gegooid om je te lijmen, te verleiden, af te leiden en te kalmeren.

Lukt dat niet dan krijg je een crisismanager op je dak. Dat zijn een soort trollen, heksen, orks of andersoortige monsters, die zijn opgeleid om jou in je hok terug te krijgen. Is het niet goedschiks dan kwaadschiks desnoods met dreigen, intimidatie en uiteindelijk ook leugens. Allemaal om over jouw portemonnee te kunnen beschikken. Het is een complete horror show die zich presenteert onder het mom van vooruitgang, efficiency, service, klantvriendelijkheid en persoonlijke dienstverlening.


Uit de hele communicatieketen van dit soort bedrijven is elk normaal menselijk contact verwijderd. Het gevolg is een totale ont-persoonlijking of een robotisering van de klanten. Zij moeten zich aanpassen aan de protocollen van het systeem. De robotisering is al lang begonnen bij ons zelf. Wij zijn de nieuwe robots.

Daarom zouden we moeten eisen dat de centralisatie van de bedrijven onmiddellijk stopt en dat ze in elke grote stad of regio een fatsoenlijke winkel hebben met mensen van vlees en bloed die je kunt aankijken en je het probleem kunt uitleggen. Ze komen desnoods even langs om zelf te kijken. Geven je fatsoenlijk en menselijk advies niet alleen bedoeld om de zakken van de directie en de aandeelhouders te vullen.

Weg met de keuzemenu's!
Weg met de vragenlijsten!
Weg met de gespreksopnames zogenaamd ter kwaliteitscontrole!
Weg met de  pseudo persoonlijke emails!
Weg met de jij en jou cultuur!
Weg met de voornaam cultuur!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen