vrijdag 21 april 2017

FOTOGRAAF ALEC SOTH IN FOMU ANTWERPEN

Alec Soth, Charles, Vasa, Minnesota 2002, uit het boek "Sleeping by the Mississippi"
De foto siert de internetpagina van FOMU. helaas is het onderschrift bij de foto
nauwelijks te lezen.

Ik ben onlangs naar het Antwerps Fotomuseum FOMU geweest aan de Waalse Kaai. Als je vroeg bent, is er plek zat om gratis te parkeren. Na het museum kun je nog even langs gaan naar het Museum voor Moderne Kunst MUHKA , op een balscheut gelegen van FOMU. Daarna kun je nog lekker rondzwerven in Antwerpen Zuid of een pittige wandeling maken naar het centrum.

Alec Soth, Bill, Sandusky, Ohio uit "Songbook".

De Amerikaanse fotograaf Alec Soth  was een onbekende voor me. Nu niet meer. Ik heb zijn tentoonstelling "Gathered Leaves" bewonderd (tot 4 juni). Hij is een mensenfotograaf naar mijn hart. Niet op zoek naar de Freakshow om te scoren op de lijst van de sensatiezoekers, de verveelde toeschouwer op zoek naar een verhaal voor vrienden en kennissen of de blasé intellectueel.

Soth is geïnteresseerd in de mensen. Je ziet aan zijn foto’s dat hij onbevangen, eerlijk en oprecht naar ze kijkt. Geen gekunstelde toeren, geen zoektocht naar diepere lagen in hemzelf of de ander. Gewoon eerlijke, recht toe recht aan foto’s van mensen zoals ze zijn. Het soort fotografie dat ik zelf ook graag beoefen. Ik wou dat ik zulke foto’s had gemaakt.

Alec Soth, Bree.Liberty Cheer All-Stars, Corsicana Texas uit "Songbook"

Er zijn nog twee andere tentoonstellingen. De tentoonstelling Braakland, de naam zegt het al, is bedoeld als een verkenning naar braakliggende fotografie. Telkens wat anders, een jaar lang. Ik was er ten tijde van de tentoonstelling “Surface Tension: de vlakte van het fotografische beeld doorbroken”. Ik ben er even doorheen gelopen maar ik knap altijd af op zulke tentoonstellingen, zeker na de foto’s van Soth gezien te hebben. Teveel vorm, te weinig mens.


Dan is er ook nog de tentoonstelling “Selleslags pakt uit” Door zijn ogen en die van zijn vader zie je een stuk geschiedenis van België. Het FOMU heeft al zijn fotomateriaal geërfd en pakt er op de tentoonstelling royaal mee uit. Het is een gemengd beeld dat je te zien krijgt: reportages van HUMO, familie albums en productfotografie voor de Grand Bazar tot vstaartfotografie, Joodse huwelijken, de winter 1943, watersnood 1953 en uiteraard foto’s van grootheden als Beatles en Rolling Stones. Selleslags was een manusje van alles. 

1 opmerking: