woensdag 4 mei 2016

HELDEN



Dit jaar wil ik speciaal gedenken
de jonge Noord Amerikaanse soldaten
die in de Tweede Wereldoorlog zijn gevallen.

Op het kerkhof te Margraten liggen meer dan 18.000
soldaten begraven.
Stel je voor 
dat zijn ongeveer evenveel mensen 
als er in mijn geboortestad Oss
woonden aan het einde van de oorlog.

Stel je voor dat
jou als twintig jarige
zou zijn opgedragen
om te strijden en te sneuvelen
in een vreemd land,
ver weg overzee.

Daar lig je dan in koude
onbekende grond.
Gedood door een vijand 
die je niet anders kende
dan als vijand.

Gesneuveld voor de goede zaak 
zo heet het.
Voor ons Nederlanders
opdat we in vrede en vrijheid
kunnen leven.

Ik weet niet of ik het er voor over 
zou hebben gehad
om te sneuvelen voor vrede en vrijheid
van onbekenden in een vreemd land.

Ik zou liever thuis zijn gebleven
bij mijn ouders, mijn vrienden
en mijn lief.

Het spijt me, maar ik ben geen held
zoals jullie.

1 opmerking:

  1. Ze werden ook maar gezonden. Als dat op jou van toepassing zou zijn geweest, zou je dan zijn gegaan?

    BeantwoordenVerwijderen